12 October 2010

Nak tengok Allah, Boleh?

“Ibu, ibu, kenapa kita tidak boleh nampak Allah?” Humaira’ nak tengok Allah…” Suara Humaira menerobos ke pendengaran saya tatkala saya sedang khusyuk menghadam buku motivasi Rich Dad Poor Dad yang telah pernah saya khatamkan sebelum ini. Dia menopang dagunya menanti soalan tersebut dijawab.


Terkejut saya dibuatnya, tiba-tiba sahaja muncul, rasa-rasanya baru sebentar tadi saya mendengar dia sedang bergurau senda dengan suami tercinta. Adik yang sudah lama diulit mimpi, mengeliat kerana kakak tertindih sedikit tangannya. Saya membetulkan baring adiknya dan terus menutup buku yang sedang asyik dibaca. Ini persoalan penting, maka saya mesti melayani Humaira’ terlebih dahulu. Buku tersebut bila-bila masa saya boleh menyambungnya semula.

“Humaira’ nak tengok Allah?” Saya bertanya semula, dia hanya mengangguk dalam keadaan dagu yang masih ditopang.

“Kita tak boleh tengok Allah…” Saya memulakan penerangan

“Kenapa pulak?

“Sebaaaab… Allah itu saaaangat hebat! Manusia tak akan sanggup melihatnya. Humaira’ nak dengar cerita tentang Nabi Musa tak? Nabi Musa pun dulu-dulu nak tengok Allah juga.”

Teringat saya tentang kisah Nabi Musa yang dinukilkan di dalam Surah Al-A’raf ayat 147.

“Dan tatkala Musa datang untuk (munajat dengan Kami) pada waktu yang telah Kami tentukan dan Tuhan telah berfirman (langsung) kepadanya, berkatalah Musa: "Ya Tuhanku, nampakkanlah (diri Engkau) kepadaku agar aku dapat melihat kepada Engkau". Tuhan berfirman: "Kamu sekali-kali tidak sanggup melihat-Ku, tapi lihatlah ke bukit itu, maka jika ia tetap di tempatnya (sebagai sediakala) niscaya kamu dapat melihat-Ku". Tatkala Tuhannya menampakkan diri kepada gunung itu, dijadikannya gunung itu hancur luluh dan Musa pun jatuh pingsan. Maka setelah Musa sadar kembali, dia berkata: "Maha Suci Engkau, aku bertobat kepada Engkau dan aku orang yang pertama-tama beriman".

“Nak! Nak! Nak!” Humaira’ menjerit keseronokan.

“Pada satu zaman dahulu, ada seorang nabi, namanya Nabi Musa. Pada satu hari, Nabi Musa teringiiin sangat hendak berjumpa dengan Allah s.w.t. Lepas tu dia pun berdoalah kepada Allah. “Ya Allah, tunjukkanlah diri Engkau ya Allah supaya aku boleh melihatMu.” Begitulah doa Nabi Musa, dia minta nak tengok Allah s.w.t. Tapi… Humaira tahu tak apa yang terjadi selepas tu?” Saya bercerita siap dengan aksi orang yang sedang berdoa. Humaira’ mendengar dengan begitu khusyuk.

“Hah! Pastu macammana ibu?” tak sabar gayanya nak tahu apakah yang terjadi selepas itu.

“Haaa… Selepas Nabi Musa berdoa, Allah pun berkata-katalah kepada Nabi Musa “Wahai Musa, kamu tak akan sanggup melihatKu, cuba tengok gunung itu jika dia tetap sahaja begitu, maka dapatlah kamu melihatKu.” Humaira’ yang teruja, mendekatkan dirinya kepada ku

“Tiba-tiba! Pom! Hancur gunung itu kerana kehebatan Allah s.w.t. Nabi Musa pula pengsan.” Saya menguatkan kesan bunyi agar cerita tersebut lebih berkesan. Tangan saya juga menggayakan seperti sesuatu benda pecah

“Haaaaa!!! Sampai pecah gunung tu?” Ternganga-nganga mulut si kecil itu. Jika ada lalat yang lalu, mungkin sampai ke tekak perginya.

“Iya… Sudah la gunung tu pecah, Nabi Musa pun pengsan sebab tak sanggup melihat Allah yang sangat-sangat hebat itu. Masya Allah… Hebat sungguh Allah!”

“Tidak lama setelah itu, Nabi Musa pun tersedar dari pengsan, selepas itu, dia merasa sangat menyesal kerana memohon kepada Allah perkara sedemikian. Dan Nabi Musa pun bertaubat memohon ampun dari Allah dan dia pun berimanlah kepada Allah s.w.t” Saya menyudahkan cerita tentang nabi musa.

“Ooo… jadi kita tak boleh lah tengok Allah lah ya?” Humaira bertanya lagi

“Boleh! Tapi di syurga la… Masa di dunia ni memang tak boleh.” Saya memberi harapan kepadanya. Biar dia rasa rindu untuk bertemu dengan Allah yang Maha Kuasa.

“Sebab itulah kita kena buat baik banyak-banyak, kena jadi solehah… Selepas itu…” Saya membuat kesimpulan sebelum kami sama-sama masuk tidur, mata pun dah semakin melayu. Tetapi, belum sempat saya menghabiskan ayat-ayat tersebut, Humaira’ menyambungnya.

“Lepas tu, kita boleh masuk syurga dan boleh tengok Allah, Kan ibu?

“Betul tu sayang, kita doa moga kita sama-sama dapat masuk syurga dan boleh tengok Allah sama-sama.” Humaira’ tersenyum berseri-seri dengan harapan yang saya ungkapkan tersebut.

Di dalam hati, saya turut berharap agar kami akan ditempatkan dengan orang-orang mukmin selepas kematian kelak sebagaimana firman Allah di dalam surah Al-Qiyamah ayat 22-23.

“Wajah-wajah ornag mukmin pada hari itu berseri-seri, kepada Tuhannyalah mereka melihat”

1 comment:

Anonymous said...

Salam tuan, typo error, ayat 143 dan bukan ayat 147.