23 October 2010

Iktibar dari Taif

“Uwaaaaa… Uwaaaa… Ibuuuuuuu…” Raungan humaira’ bergema menerobos ke pendengaran saya yang sedang sibuk memasak di dapur. Lantas saya meluru ke pintu hadapan mendapatkannya. Hati saya berdegup kencang, sedang dalam fikiran sedang menepis tanggapan-tanggapan negatif yang berkunjung menyapa minda.


“Ya Allah! Kenapa ni sayang?” Saya terjerit kecil tatkala Humaira’ terhencut-hencut menghampiri saya. Kelihatan seluar panjang berwarna jingga yang dipakainya sudah terkoyak di lutut. Lututnya berdarah, ada kesan geseran dengan jalan tar. Rembesan airmata makin deras berguguran sepeti hujan lebat yang turun selepas kemarau panjang.

“Huuuu…Huuuu…Huuu… Sakiiiiit….” Dia menangis kesakitan. Ditunjukkan pula telapak tangan yang bercalar balar kerana terseret di atas jalan. Melekat juga pasir-pasir halus di celahan luka-luka tersebut.

“Astaghfirullah… Humaira’ jatuh di mana ni?” Tubuh kecilnya itu saya dakap penuh kasih sayang. Saya usap belakang badannya. Dia masih menangis kesakitan.

“Humaira’ jatuh basikal depan rumah Ayong… Huhuhu… Humaira’ nak pusing depan tu, tiba-tiba Humaira’ jatuh… Lutut Humaira’ sakit, tangan ni pun sakit… Huk… Huk…” Jelas Humaira’ dalam sendu yang masih ada. Mungkin sudah tenang sedikit selepas didakap saya tadi.

“Ooo begitu, Kasihan sungguh anak ibu… Jom kita masuk ke dalam, kita basuh luka ni, kita mandi dulu, kemudian ibu sapukan minyak gamat ya… Sebelum tu, Humaira’ minum air dulu, bagi lega sikit sakit tu.” Saya menariknya ke dapur dan menuangkan air kosong kepadanya. Menurut pakar perubatan, orang yang mengalami kemalangan akan terhidrasi. Jadi kita perlu memberi mangsa kemalangan air minuman bagi mengembalikan bendalir di dalam badan.

Humaira’ menangis dan meraung-raung ketika saya membersihkan lukanya. Humaira’ memang jenis yang tidak tahan sakit dan manja. Luka sikit pun dia akan menangis, inikan pula luka sebegini. Saya mencari-cari bicara-bicara tarbiyah untuk menjadikan dia lebih tabah mengharungi ujian kehidupan. Saya akan menunjukkan simpati, tetapi saya tidak mahu kemanjaannya itu akan menjadikan dia manusia yang lemah. Saya harus mengajarnya agar lebih tahan lasak. Sudah sunnah orang yang berjuang, pasti akan disakiti dan dilukai. Perkara ini mesti dipasakkan di dalam hati dan jiwanya sejak kecil lagi.

“Sakiiiit… Sakiiiit…” Humaira’ mengaduh ketika saya menyapukan ubat gamat di kawasan yang luka. Bila ditelek-telek, kecederaannya tidaklah teruk sangat.

“Ya sayang, ibu tahu Humaira’ sakit… Sabar ya, sikit saja ni…” Saya cuba memujuk

“Tapi sakit sangatlah ibu... Auch! Auch!” Terjerit dia apabila tangan saya menyentuh kulitnya kerana meratakan minyak gamat.

“Mmm memanglah sakit, tapi kalau kita sabar, Allah bagi banyak pahala tau!” saya memberi motivasi kepadanya agar tidak mengaduh lagi.

“Auch! Auch!” Dia mengaduh lagi

“Humaira’ nak dengar tak cerita berkenaan dengan Nabi Muhammad s.a.w. yang sabar ketika ditimpa kesakitan?” Saya ingin mencuri tumpuannya yang sekarang ini memfokus kepada kesakitan yang sedang dialami. Mudah-mudahan dia dapat belajar sesuatu dari kisah Rasulullah s.a.w. ini.

“Masa dulu, Rasulullah pun pernah berdarah juga tau!” Ujar saya kepadanya yang masih menelek-nelek tapak tangan yang cedera itu.

“Hah? Rasulullah jatuh juga ke ibu?” Umpan saya nampaknya berjaya, dia memberi respon walaupun matanya masih tertancap pada luka yang masih berlumuran minyak gamat di lutut pula.

“Taaaak… Rasulullah berdarah bukan sebab jatuh, nak dengar cerita macammana Rasulullah baleh berdarah?”

“Nak! Nak!”

“Begini ceritanya, Pada suatu hari, Rasulullah pergi ke Taif. Taif tu nama satu tempat berhampiran kota Mekah. Rasulullah pergi ke Taif untuk mengajar manusia tentang islam. Masa tu, semua orang sembah patung. Boleh tak kita sembah patung?” saya bercerita diselang selikan dengan soalan-soalan mudah.

“Ish.,. mana boleh kan ibu. Kita kena sembah Allah.” Dia menyambut soalan saya

“Betul tu! Kita tak boleh sembah patung, mesti sembah Allah sahaja. Tetapi, pada zaman tu, ramai sangat orang yang sembah patung. Rasululullah pun pergilah ke Taif untuk mengajak manusia sembah Allah. Tiba-tiba! Sampai sahaja Rasulullah di Taif! Humaira’ tahu apa yang orang Taif buat kepada Nabi kita?”

“Dia buat apa ibu?” Dia semakin tertarik dengan cerita saya

“Orang-orang Taif tu, mereka membaling Rasulullah dengan batu. Dah la ramai! Semua baling batu kepada Rasulullah! Berdarah-darah kaki Nabi. Bukan sikit macam Humaira’ tadi, tapi darah tu banyaaak sangat sampai basah kasut Nabi dengan darah! Kasihan Rasulullah kan?” saya menarik simpatinya kepada Rasulullah s.a.w.

“Ya Allah… Kasihannya! Kenapa orang baling Nabi Muhammad dengan batu ibu?”

“Tu lah… Mereka tak suka kepada Nabi Muhammad sebab Nabi Muhammad tak bagi mereka sembah patung. Rasulullah suruh mereka sembah Allah sahaja. Mereka marah, sebab tu lah mereka baling Rasulullah dengan batu. Masa kaki Rasulullah berdarah-darah tu, Rasulullah SABAR sangat! Rasulullah tak mengaduh-aduh pun walaupun kaki Rasulullah sakit. Oleh sebab itu, kalau kita sakit, kita kena banyak sabar. Kita kena jadi orang yang kuat macam Rasulullah.” Saya mengaitkan dengan situasi Humaira’ tika ini yang sedang kesakitan agar dia tahu apa yang dialaminya itu tidaklah sebesar mana.

“Humaira’ nak jadi macam Rasulullah tak?” Saya bertanya lagi

“Nak…” Perlahan sahaja suaranya, seiring dengan matanya yang makin layu.

“Ok kalau Humaira’ nak jadi macam Rasulullah, Humaira’ kena sabar ketika sakit. Tak boleh merungut. Kalau sakit saja Humaira’ kena ingat Allah banyak-banyak dan berdoa, Ya Allah, sembuhkanlah Humaira’.” Saya mengaitkannya dengan pergantungan dengan Allah. Saya memandang wajah mulusnya itu. Dia mengangguk-angguk perlahan, matanya semakin layu dan layu, sedang menuju ke alam mimpi…

“Okey, okey nanti Humaira’ sabar ya…” Katanya dengan suara yang tenggelam timbul, entah sedar atau tidak, hanya Allah yang tahu.

“Tidurlah anakku sayang, moga hari esok menjadikanmu lebih kuat dan lebih tabah berbanding hari ini.” Bisik hati saya sambil mengucup dahi permata hati saya itu.

No comments: