04 December 2015

figura ayah

Gambar ini menunjukkan betapa figura seorang ayah sgt penting dalam rumahtangga.
Seorang ayah mesti mempunyai wibawa dalam mendisiplinkan anak2. Sudah menjadi fitrah kepada anak2 yang 'gerun' dengan keberadaan seorang ayah. Kadang kala dengan jelingan sahaja sudah boleh menggerakkan anak2 untuk mengikut arahan.
Kepincangan sosial yang berlaku di dalam kehidupan remaja sekarang mungkin berpunca dari 'hilangnya' seorang ayah dalam hidup mereka.
Ayah ada tetapi tiada. Anak2 menjadi yatim sedangkan ayah masih hidup. Apabila seorang ayah tidak berperanan dan tidak menjalankan tanggungjawab di dalam rumahtangga. Anak2 membesar dengan tidak seimbang.
Kecacatan akibat tiada sentuhan ayah di dalam diri anak2 menyebabkan anak2 mungkin menjadi gay, mencari kasih lelaki di luar sana yang menyebabkan perzinaan, anak menjadi 'lembik dan lembut' dan bermacam2 masalah lagi.
Oleh itu, saya menyeru para ayah atau bakal ayah berusaha membina wibawa dalam diri supaya menjadi contoh kepada anak2. Para ayah seharusnya menjadi wira di mata anak2 supaya mereka merasakan ada figura yang menjadi pahlawan dalam melindungi mereka.
Para ayah mesti menjadi boyfriend pertama anak2 perempuan supaya mereka tidak menagih kasih lelaki durjana yang datang entah dari mana.
Wahai para ayah, jangan biarkan anak2mu YATIM sebelum masanya!

No comments: