26 October 2010

Adik suka, kakak gembira!

“Aaaaaah… Aaaaah… Aaaaah…” Adik khadijah menjerit sambil jari kecilnya menarik-narik gula-gula lollipop yang sedang di pegang kakak Humaira’.


“Ni kakak punya!” Humaira’ menjerit dan menarik kembali gula-gula lollipop kesukaannya yang dibeli suami saya yang berjanji setelah dia berjaya pergi solat subuh di surau pagi tadi.

Sorong tarik, sorong tarik. Adegan itu tidak berhenti kerana tiada siapa mahu mengalah. Adik khadijah menarik sepenuh hati sambil mengetap bibir. Bersungguh-sungguh benar dia untuk memenangi perebutan itu. Kakak pula mula mengeraskan tangan, juga tidak mahu tewas dengan tarikan adik Khadijah.

Ayah hanya melihat sambil menggaru kepala yang tidak gatal.

“Mmm kenapalah abang beli satu sahaja lollipop tu? Lain kali ayah belilah dua, kan anak kita dah ada dua…” Saya mengomel

“Itu la… abang pun tak terfikir pula nak beli dua. Dah janji dengan Humaira, ayah beli satu sahaja la… Aduhai silap la pula… Ibu selesaikanlah, ayah tak reti dah ni” Keluh suami saya dengan kerutan yang sengaja dibuat di dahi

“Ish, ish, ish budak-budak ni!” bentak saya dalam hati. Otak saya ligat mencari jalan supaya wujud situasi menang-menang untuk mereka berdua.

“Ahah! Sudah datang satu idea!” Jerit saya di dalam hati

“Baiklah anak-anak ibu, beri kepada ibu gula-gula lollipop itu. Ibu nak buka pembalutnya” Saya menghulurkan tangan meminta gula-gula lollipop tersebut. Masing-masing memandang ibu tanpa ada reaksi, lalu menyambung semula acara tarik menarik tadi. Adik menangis, kakak yang tidak mahu kalah juga menangis. Mungkin sama-sama mahu menarik simpati. Suasana menjadi gamat dengan jeritan mereka berdua.

“Perlu lakukan sesuatu supaya mereka pandai berkongsi!” Detik hati saya

“Kakak, kakak sayang adik kan?” saya bertanya.

Angguk tidak, geleng pun tidak, mungkin bimbang jika saya akan mengambil gula-gula tersebut dan memberi kepada adik semuanya sedangkan di dalam kepala saya, ada perancangan lain.

“Macam ni, kita kongsi ramai-ramai gula-gula lollipop ni, Kakak Humaira’ dapat, adik Khadijah pun dapat. Okey tak?” Saya berbisik ke telinganya.

“Cepatlah sayang! Ibu buka plastik tu lepas tu kita kongsi sama-sama. Sharing is caring!” Saya berkata dengan penuh ceria kepadanya. Sedangkan adik, masih dengan tangisan mahukan gula-gula tersebut. Mmm apalah yang Khadijah faham dalam usia setahun, yang dia tahu hanyalah mahukan apa yang dia nampak itu.

Setelah dipujuk beberapa kali, akhirnya Humaira’ mengalah juga untuk memberi kepada saya gulu-gula lollipop berwarna merah itu. Sementara saya membuka pembalut plastik, adik khadijah terus-terusan menjerit mahukan gula-gula, Humaira’ pula menanti penuh sabar tetapi dengan wajah penuh kebimbangan. Bimbang akan kehilangan gula-gula kegemarannya itu.

“Baiklah! Sekarang masa untuk berkongsi, setiap orang akan dapat hisap lollipop ni, ibu kira sampai lima, lepas tu kena bagi orang lain pula. Faham?” saya menerangkan peraturannya dan bertanya kepada kedua anak-anak saya itu. Walaupun Khadijah masih kecil dan mungkin belum memahami apa yang saya katakana, tetapi dia akan faham melalui perbuatan saya sebentar sahaja lagi.

“Humaira’ pegang lollipop ni, ibu akan kira sampai lima tau! Bila dah lima kakak bagi adik pula, lepas tu kakak pula, lepas tu adik, kakak, adik, kakak. Boleh?” Sekali lagi saya menerangkan kepada anak kecil saya itu dan bertanya persetujuannya.

Humaira’ mengangguk dan tersenyum

“Satu, dua, tiga, empat, lima. Okey bagi kepada adik pula.” Humaira’ yang sedang asyik menghisap lollipop teragak-agak ingin menyuakan gula-gula itu kepada adiknya. Saya pegang tangannya dan memasukkan lollipop ke mulut adik.

“Satu, dua, tiga, empat, lima. Giliran kakak pula.” Saya menarik lembut lollipop dari mulut adik. Adik Khadijah menjerit tetapi saya tidak hiraukan, biar dia belajar untuk berkongsi

“Satu, dua, tiga, empat, lima, adik pula.” Saya tarik dari mulut kakak masuk ke mulut adik, dari mulut adik ke mulut kakak dan begitulah seterusnya. Walaupun pada mulanya agak sukar, tetapi lama-kelamaan setelah mereka memahami bahawa setiap orang akan terima gilirannya, masing-masing berkongsi dengan penuh keseronokkan dan penuh harmoni. Wah! Seronoknya bila dapat sama-sama mengecapi apa yang disukai! Adik suka, kakak gembira…



Mutiara buat ibu bapa

Pertelagahan antara anak-anak memang lumrah di dalam kehidupan berkeluarga. Kita sebagai ibu bapa harus bijak di dalam menanganinya supaya setiap anak pandai untuk bertolak ansur dan bertimbang rasa. Tidak perlu tindakan kekerasan, hanya perlu kreatif untuk menyelesaikan pertelingkahan. Ibu bapa akan lega, anak-anak pun tidak terluka hati dan perasaan mereka.

No comments: