28 October 2010

Masa untuk bekerja!

Perit sungguh jiwa saya apabila saya terbaca satu laporan yang mengatakan bahawa perancangan Program Tranformasi Ekonomi (ETP) mahu menjadikan Malaysia sebagai hab hiburan malam bagi memacu industri pelancongan.


Ini akan dilaksanakan dengan penubuhan beberapa kelab malam terkemuka, menganjurkan konsert utama, melonggarkan garis panduan untuk penghibur antarabangsa dan "mempakejkan" semula acara antarabangsa seperti Formula 1 dan MotoGP.

Lebih mengejutkan, ETP mencadangkan penubuhan zon hiburan di lima negeri, termasuk Lembah Klang yang akan menyaksikan terdapat sekurang-kurang 10 kelab malam menjelang 2014.

Saya beristighfar panjang. Dangkal sungguh cadangan tersebut. Hanya kerana inginkan dunia, manusia sanggup menggadaikan akhiratnya.

Tidak cukupkah lagi dengan gejala sosial yang makin sukar dibendung? Tidak cukupkah lagi dengan pembuangan bayi yang tidak terhitung? Tidak cukup lagikah remaja-remaja yang hamil luar nikah?

Bagi umat Islam di Malaysia, marilah sama-sama kembali kepada cara hidup islam. Tinggalkanlah cara hidup yang berpaksikan yahudi dan nasrani. Muhasabahlah kembali, adakah kita sudah menjadi muslim yang sejati.

Akhir-akhir ini pelbagai peringatan dari Allah di dalam bencana-bencana alam yang berlaku di seluruh dunia. Banjir besar, letusan gunung berapi, goncangan gempa bumi, tsunami yang menenggelami, dan seribu satu macam lagi ancaman-ancaman yang telah diberikan. Usahlah kita menjadi manusia yang sombong lagi lalai. Kembalilah segera, bertaubatlah kita kepadaNya.

Bagi para Da'ie, sekarang waktu untuk kita bekerja, telah berlalu waktu lena, sesungguhnya tugas yang tergalas dibahu terlalu berat untuk kita pikul. Namun, Allah pasti akan menghitungnya.

":Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (Mereka berdo`a): "Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang yang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. Beri maaflah kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir".

No comments: