21 October 2010

Nasi beratur

“Ya Allah Humaira’, sayang nasi tu, makanlah sampai habis…” saya memujuk dia agar menghabiskan nasi lauk sotong masak kicap yang hanya berbaki sedikit.


“Humaira’ tak larat dah ni…” Dia cuba bernegosiasi dengan saya

“Ish kesian lah nasi tu, menangis lah dia nanti.” Saya cuba lagi memujuk. Suami saya yang duduk di sisi Humaira’ sedang khusyuk bersantap.

“Humaira’ takmau la ibu, nasi ni pedas! Haa! Haa!” Dia menekup mulut seperti orang kepedasan

“Eh mana ada pedasnya, sebiji lada pun ibu tak masuk dalam tu. Pedas datang mana pulak?” Saya sudah mula kurang sabar dengan karenahnya.

Humaira’ memang dari kecil lagi susah makan. Buat ini tak mahu, buat itu tak mahu. Kadang-kadang susah hati juga dibuatnya. Macam-macam menu telah dicuba, walau bagaimana sedap sekalipun hanya secubit dua yang sudi masuk ke mulutnya. Seringkali juga saya seperti berperang dengannya semata-mata untuk menghabiskan nasi atau bubur yang cuma suku mangkuk. Mengejarnya ke sana dan ke mari sewaktu makan memang sudah menjadi kebiasaan, Cuma semakin dia membesar kami ajar dia supaya makan di atas meja makan bersama kami, agar lebih mudah diurusi. Nasi yang saya hidangkan kepadanya tadi hanya setengah senduk, itupun mengambil masa yang begitu lama untuk dihabiskan.

“Kalau Humaira’ tak habiskan nasi tu, tak payah pergi main petang nanti.” Akhirnya saya terpaksa mengeluarkan kata-kata ugutan setelah pujukan saya tadi seperti mencurah air ke daun keladi. Wajahnya semakin kelat. Saya buat-buat tak nampak. Di dalam hati saya menahan geram.

“Okey Humaira, kita buat nasi ni beratur lah… Lalalala… Dia beratur nak masuk rumah diaaaa…” Tiba-tiba suami saya bersuara sambil jemarinya mengumpulkan nasi-nasi di dalam pinggan itu menjadi beberapa kumpulan kecil sesuai dengan mulut kecil si Humaira’

“Tolong! Tolong! Saya nak masuk rumah awak juga! Jangan tinggalkan saya!” Suami saya mencubit sesuap nasi yang telah dikumpulkan tadi lalu disuakan ke mulut Humaira’. Humaira yang seronok mendengar lakonan ayahnya yang bersuara halus ala-ala doremon tergelak kecil. Dinganga mulutnya luas-luas untuk menerima suapan dari ayahnya itu.

“Okey yang ni pula! Alamak dia tertinggal pula kawan dia yang nama Kak Tong ni. Cepat! Buka mulut besar-besar saya nak terbang masuk mulut awaaaaakk! Zrooom…” Satu lagi suapan masuk ke mulut Humaira. Humaira melayaninya dengan penuh kegirangan. Tersengih-sengih dia mengunyah nasi yang memenuhi mulutnya.

“Kreatif juga suami saya ni.” Bisik saya

“Baiklah! Sekarang tibalah masanya kumpulan terakhir untuk terbang masuk ke rumah dia… Saya nak jumpa kawan-kawan di dalam perut Humaira’! Aaauuum…” Humaira’ yang telah sedia ternganga menerima kumpulan nasi yang terakhir itu. Licin sudah nasi Humaira’, tanpa paksaan tetapi penuh kegembiraan dia habiskan nasi lauk sotong tengahhari itu.

No comments: