16 October 2011

Kenapa Allah ciptakan manusia itu lupa?

“Adik ni dah mengantuk sangat dah ni, mata pun dah tak larat nak diangkat…” Saya mengomel sendirian ketika menyuapkan Khadijah dan Humaira’ makan tengahhari setelah sekian lama ayah mereka yang mengambil alih tugas dek kerana Hyperemesis yang melanda.

“Semalam adik tidur tak ibu?” Humaira bertanya setelah nasi di dalam mulutnya habis dikunyah

“Mmm… Tak ingatlah pula ibu, adik tidur ke semalam?” Saya bertanya dia kembali kerana sejak akhir-akhir ini khadijah memang jarang tidur siang, mungkin asyik bermain dengan kakak yang sedang bercuti. Jika tidak dia pasti akan tidur sebelum Humaira pulang dari sekolah.

“Adik tidurlah ibu, bukankah adik tidur dalam perjalanan kita pergi ke taman permainan semalam.” Dia cuba mengingatkan saya

“Ya tak ya juga kan… Alahai lupa pula ibu. Mmm…” Saya tersengih ke arahnya

“Tu laaaa… Kenapa ibu lupa?” Humaira bertanya lagi, semakin lama semakin banyak soalnya anak saya ini. Apa jua yang kita katakana pasti akan ditanya semula dengan soalan kenapa… Aduhai, kadang-kadang malas juga nak menjawabnya.

“Ya la Humaira, Ibu ni kan manusia, manusia itu kan sentiasa lupa.” Saya cuba menjawab dengan telus, namun jawapan telus saya itu terus mengundang soalan daripada Humaira’

“Tapi kenapa Allah ciptakan manusia tu selalu lupa ibu?” Saya menggaru kepala yang tidak gatal mendengar soalannya yang bertalu-talu. Kalau diikutkan badan yang belum sihat ini, mahu saja saya menyuruh dia supaya tidak lagi bertanya. Kadang-kadang tercabar juga kesabaran dalam mendepani karenah anak-anak ini.

“Allah ciptakan manusia itu lupa supaya kita sentiasa ingat mengingatkan. Jika ibu lupa, Humaira ingatkan ibu dan jika Humaira lupa, ibu pula akan ingatkan Humaira.” Saya cuba menjawab dengan bahasa semudah mungkin untuk dia fahami.

Humaira’ mengangguk-angguk kepala sambil berkata, “Mmm betul la ibu, Humaira pun dah lupa semua benda. Humaira dah lupa apa yang Humaira buat masa kecil-kecil dulu…Mmm…”

“Baiklah Humaira’ ibu nak ke dapur sekejap nak tambah nasi ni, Humaira’ nak tambah lagi kan?” saya cuba berstrategi supaya tiada lagi soalan yang akan menjengah pemikiran saya ini. Hihihi  banyak sangat soalan nanti takut-takut saya buat tak tahu pula. Jika saya terus duduk di sini pasti aka nada lagi soalan-soalan yang tidak pernah saya fikirkan.. Baik selamatkan diri.

Begitulah lumrahnya manusia, sentiasa lupa dan sentiasa perlukan peringatan. Al-insan itu sendiri pun sudah bermaksud lupa, oleh sebab itu Allah menciptakan Al-Quran sebagai petunjuk dan mengutuskan Rasul sebagai pemberi peringatan.

Bagi seorang muslim pula, setiap daripada kita bertanggungjawab untuk ingat-mengingatkan sesama muslim. Jika ada saudara seislam kita yang melakukan kemaksiatan kepada Allah, maka terpikul amanah di bahu kita untuk saling tegur menegur agar ia kembali kepada petunjuk Allah s.w.t semula sepertimata yang disebut oleh Allah di dalam KitabNya.

“Dan berilah peringatan dengan apa yang diwahyukan itu kepada orang-orang yang takut akan dihimpunkan kepada Tuhannya (pada hari kiamat), sedang bagi mereka tidak ada seorang pelindung dan pemberi syafaat pun selain daripada Allah, agar mereka bertakwa.”
6:51

“Ini adalah sebuah kitab yang diturunkan kepadamu, maka janganlah ada kesempitan di dalam dadamu karenanya, supaya kamu memberi peringatan dengan kitab itu (kepada orang kafir), dan menjadi pelajaran bagi orang-orang yang beriman.”
7:2

Bagi kita yang sering lupa dan alpa, jika kita ditegur atau dinasihati oleh sahabat-sahabat kita, terimalah dengan lapang dada. Yakinlah bahawa, apa yang dilakukan itu adalah kerana kecintaan dia kepada kita dan merupakan tanggungjawab dia kepada kita. Alangkah ruginya andai teguran yang diterima diambil sambil lewa, apatah lagi jika dibalas kita dengan kata-kata nista.

Bagi yang ingin menegur pula, gunakanlah kata-kata dengan penuh hikmah agar mesej yang ingin disampaikan mudah diterima. Amatilah cara-cara Rasulullah menegur dan memberi peringatan kepada para sahabat baginda agar kita mendapat panduan di dalam menyelamatkan sahabat-sahabat kita dari bermaksiat kepada Penciptanya.

Mmm… Memang mudah berkata-kata, tetapi alangkah sukarnya untuk dilaksana…

Wallahua’lam

No comments: