12 October 2011

Siapa ciptakan babi?

"Ibu, babi tu haram kan?" Tiba-tiba Humaira bersuara dari tempat duduk belakang ketika kami sedang menunggu ayahnya membeli buah mangga di kedai buah seberang jalan.

"Ya..." Saya menjawab ringkas, masih bertarung dengan rasa mual yang menghantui.

"Siapa ciptakan babi, ibu?" Dia memanjangkan lagi soalannya yang telah saya agak kerana soalan pertama tadi sebenarnya telah diketahui jawapannya.

"Allah lah..." Sekali lagi saya menjawab ringkas sambil merendahkan penyandar belakang. Kepala sudah mula pusing.

"Tapi, kenapa Allah ciptakan babi, bukankah babi itu haram?" Humaira meneruskan lagi soalannya, kali ini lebih mencabar. Mungkin dia pelik kerana sejak tinggal di negara barat ini, anak-anak di Australia ini cukup menyukai binatang yang sejenis itu yang dianggap sebagai comel. Sedangkan sebagai seorang muslim, babi merupakan sejenis binatang haram.

"Allah haramkan sebab babi itu kotor dan Allah ciptakannya kerana Allah nak tengok siapa yang ikut perintah Dia dan siapa yang melanggarnya." Jelas saya dan bicara kami terhenti di situ kerana Khadijah telah menjerit gembira ke arah ayahnya yang melambai-lambai dari seberang jalan.

"Katakanlah: "Tiadalah aku peroleh dalam wahyu yang diwahyukan kepadaku, sesuatu yang diharamkan bagi orang yang hendak memakannya, kecuali kalau makanan itu bangkai, atau darah yang mengalir atau daging babi, karena sesungguhnya semua itu kotor atau binatang yang disembelih atas nama selain Allah. Barang siapa yang dalam keadaan terpaksa sedang dia tidak menginginkannya dan tidak (pula) melampaui batas, maka sesungguhnya Tuhanmu Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." (6:145)

"Mengapa kamu tidak mau memakan (binatang-binatang yang halal) yang disebut nama Allah ketika menyembelihnya, padahal sesungguhnya Allah telah menjelaskan kepada kamu apa yang diharamkan-Nya atasmu, kecuali apa yang terpaksa kamu memakannya. Dan sesungguhnya kebanyakan (dari manusia) benar-benar hendak menyesatkan (orang lain) dengan hawa nafsu mereka tanpa pengetahuan. Sesungguhnya Tuhanmu, Dia-lah yang lebih mengetahui orang-orang yang melampaui batas."

Sesungguhnya yang halal itu nyata dan yang haram itu nyata. Maka bagi kita umat muslim mestilah jelas dengan perkara-perkara tersebut. Perlu dijelaskan juga kepada anak-anak bahawa halal dan haram itu bukan sahaja berkaitan dengan makanan bahkan dalam setiap genap urusan hidup ada ketentuan Allah disitu.

Oleh itu, ibu bapa haruslah menekankan tentang halal, haram, harus, makruh dan sunat sejak anak-anak masih kecil lagi supaya anak-anak memahami bahawa hidup didunia ini bukan boleh sebarangan sahaja. Ada peraturan dan syariatnya serta segala aturan itu ditetapkan oleh Allah sebagai satu pengukur kepada ketaatan seorang hamba kepada Tuannya.

Melentur buluh biarlah dari rebungnya, sama-sama kita mendidik anak-anak tentang syariat Allah. Tentang pergaulan yang halal dan haram, tentang pakaian yang halal dan haram, tentang urusniaga halal dan haram dan apa jua yang dilalui di dalam kehidupan. Mudah-mudahan hidup kita sekeluarga sentiasa di dalam rahmat Allah lantaran kepatuhan kita kepada perintah dan laranganNya...

Wallahu a'lam...

No comments: