14 October 2011

Cukuplah kematian sebagai peringatan...

"Kak Pah ingat lagi tak kepada Luqman Al-Hakim pelajar kita di Tadika Taman Suria" Tiba-tiba adik saya menukar tajuk perbualan. Sejak tadi kami banyak berbual tentang keluarga, maklumlah bila berjauhan dan sekali sekali berhubungan melalui telefon pasti macam-macam perkara yang dibangkitkan.

"Pelajar yang putih-putih dan kurus tu ke? Yang mak dia lembut-lembut tu kan? Kenapa dengan dia?" Saya cuba mengingat-ingat pelajar yang disebut antara ratusan pelajar yang ada di Tadika Nursyifa.

"Haaa ya lah tu, sebenarnya mak Luqman Al-Hakim tu baru je meninggal dunia pagi tadi. Dia dah lama sakit sebenarnya." Adik saya cuba menceritakan tentang pelajar tersebut

"Ya Allah.. Innalillahi wa inna ilaihi rojiun... Saya ingat lagi mak dia tu sebab semasa hari pertama pendaftaran, saya yang melayani anak dia yang tak nak ke sekolah. Anak dia menjerit-jerit dan dia tak sampai hati nak tinggalkan, tapi mak dia memang sangat lembut hati orangnya... Ya Allah, dah tak ada dah dia... Muda lagi orangnya..." Bicara saya panjang mengingatkan kembali kepada susuk seorang wanita yang sarat dengan watak keibuan. Patah katanya lembut sekali apabila berbual-bual dengan saya tentang perkembangan anak-anak setiap kali dia datang bertamu ke pejabat untuk membayar yuran pengajian anaknya. Dia masih muda, lebih kurang saya, jika tidak sebaya pun mungkin hanya tua beberapa tahun sahaja.

"Dia sakit ke?" Tanya saya lagi kepada Syahirah di hujung talian. Ingin mengetahui sedikit sebanyak kisah ibu kepada anak murid saya itu. Terbayang-bayang di benak saya keletah anaknya yang amat baik dan bijak itu. Anaknya sangat mendengar kata dan mudah menerima pelajaran. Bagaimanakah keadaan anak-anaknya yang kehilangan tempat bermanja. Saya menarik nafas panjang.

"Ha'ah, rupa-rupanya dia memang dah lama sakit. Dah banyak kali melalui pelbagai pembedahan untuk membuang barah yang menyerang di seluruh tubuhnya. Pembedahan yang terakhir di bahagian pinggang telah menyebabkan dia lumpuh sejak bulan mac yang lalu. Sejak itu dia tidak lagi menghantar Luqman ke tadika, suami dia lah yang ambil dan hantar Luqman ke Tadika kita tu. Setelah lama terlantar, dia sudah malu nak bertemu sesiapa pun kerana tubuh badan yang dah berkudis, dan dua bulan terakhir dia dah tak kenal orang sekeliling." Cerita adik saya lagi, suaranya jelas menggambarkan kesedihan kerana si arwah memang suka berbual dengan guru-guru di tadika menyebabkan dia sangat disenangi oleh semua.

"Allah... Besarnya ujian untuk dia, jadi bagaimana dengan keadaan anak-anaknya sekarang?" Pemikiran saya masih berlingkar di sekitar anak-anak kerana anak-anaknya lebih kurang sebaya dengan anak-anak saya. Tidak dapat digambarkan jika anak-anak saya kehilangan seorang ibu seperti Luqman Al-Hakim.

"Anak-anak dia semua taknak cium wajah ibu mereka setelah kakak tu dikafankan. Mungkin sebab wajah ibu mereka yang banyak berubah sejak menderita kesakitan. Mengikut cikgu-cikgu kita yang ziarah pun, memang badan arwah kecil sangat. Macam tak percaya yang meninggal itu ibu Luqman Al-Hakim. Kelihatan anak sulung yang baru darjah satu memang sangat sedih, begitu juga dengan Luqman. Cuma adiknya yang kecil tu masih tertanya-tanya ke mana ibu mereka. Mungkin belum faham hakikat pemergian ibu mereka." Saya tekun mendengar kata-kata syahirah. Lidah jadi kelu, berbagai perasaan bercampur aduk di dalam jiwa.

"Ya Allah, Moga Allah mengurniakan sabar kepada yang ditinggalkan dan mengumpulkan yang pergi itu dengan orang-orang yang beriman dan bertaqwa. Tengok-tengokkanlah keperluan Luqman dan adiknya itu, jika ada apa yang boleh dibantu, bantulah mereka ya..." Saya memberikan sedikit peringatan buat adik saya yang kini menguruskan Tadika Nursyifa. Maklumlah, anak-anak bila kehilangan orang yang tersayang, sedikit sebanyak pasti akan mengganggu perasaan mereka. Andai saya berada di sana, ingin sahaja saya memeluk anak-anak itu.

Saya temenung seketika. Merenung kembali diri yang sering lupa tentang hakikat kematian itu sendiri.

Sedangkan, kematian itu satu ketentuan dari Allah sebagaimana yang tertulis di dalam kitabnya.

"Dan Dialah yang mempunyai kekuasaan tertinggi di atas semua hamba-Nya, dan diutus-Nya kepadamu malaikat-malaikat penjaga, sehingga apabila datang kematian kepada salah seorang di antara kamu, ia diwafatkan oleh malaikat-malaikat Kami, dan malaikat-malaikat Kami itu tidak melalaikan kewajibannya."(6:61)

Andai tiba masanya, tidak kiralah sama ada kita masih muda atau sudah tua.  Masih ada anak-anak kecil atau tidak. Kita sakit atau sihat. Apa jua keadaan dan kondisi kita, pasti Allah akan melaksanakan janjinya.

"Allah memegang jiwa (orang) ketika matinya dan (memegang) jiwa (orang) yang belum mati di waktu tidurnya; maka Dia tahanlah jiwa (orang) yang telah Dia tetapkan kematiannya dan Dia melepaskan jiwa yang lain sampai waktu yang ditentukan. Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda kekuasaan Allah bagi kaum yang berpikir."  (39:42)

Bagi kita yang masih diberikan peluang oleh Allah untuk terus bernafas sehingga kini, ingatlah bahawa tidur kita saban malam itu juga adalah kematian kecil buat kita. Andainya malam ini adalah tidur yang terakhir, adakah kita sudah bersedia untuk bertemu dengan Tuhan Yang Maha Berkuasa. Cukupkah sudah amalan untuk kita persembahkan kepada Tuan kita?

Allahu  akbar,  cukuplah kematian itu sebagai peringatan bagi mereka yang mempunyai akal...

No comments: