15 November 2010

Siri Saya sayang Rasul, Saya ikut Rasul: Tahun Gajah yang bersejarah

Rasulullah s.a.w telah dilahirkan pada 12 Rabiul Awal Tahun Gajah. Pada tahun ini telah berlaku satu peristiwa yang bersejarah. Kisah tentang tentera bergajah yang ingin menyerang kaabah.

Pada zaman itu, ada seorang lelaki yang bernama Abrahah. Abrahah berasa sangat irihati terhadap kaabah kerana orang-orang arab sentiasa pergi ke Kaabah untuk beribadat. Abrahah telah membina sebuah gereja di Sana’. Lalu Abrahah pun merancang untuk meruntuhkan kaabah supaya orang-orang arab akan pergi ke gereja yang telah dibinanya. Dia tidak mahu orang arab pergi beribadah di Kaabah lagi.

Abrahah mengumpulkan tenteranya dengan 13 ekor gajah untuk menyerang Kaabah. Tetapi sampai satu tempat bernama Muzdalifah dan Mina, gajah-gajah itu tidak mahu bergerak. Jika dihalakan ke tempat lain gajah itu bergerak, jika dihalakan ke Kaabah, gajah-gajah tersebut terus berhenti dan terus duduk.

Abrahah merasa sangat marah. Dia memukul-mukul gajah-gajah itu supaya ia bergerak untuk menyerang kaabah. Pada masa itu juga, Allah telah menghantar sekumpulan burung-burung Ababil. Burung-burung Ababil itu membawa tiga biji batu. Sebiji diparuhnya, dan dua biji lagi di kakinya. Batu itu sebenarnya adalah batu dari neraka.

Burung-burung Ababil itu telah melemparkan batu-batu dari neraka itu ke atas tentera bergajah. Bila batu-batu itu terkena tentera bergajah, mereka semua hancur. Akhirnya, matilah tentera bergajah. Mereka tidak berjaya menyerang Kaabah kerana Allah memelihara dan memuliakannya.


Pengajaran cerita:

Allah menjaga dan memuliakan Kaabah. Sesiapa yang ingin menyerang dan memusnahkannya pasti tidak akan berjaya.

No comments: