16 November 2010

Siri Saya sayang Rasul, Saya ikut Rasul: Kelahiran yang agung

Bapa Nabi Muhammad bernama Abdullah. Abdulllah adalah anak yang paling baik antara adik-beradiknya. Abdul Mutalib iaitu datuk Nabi Muhammad sangat menyayangi Abdullah.Ibu Rasulullah pula bernama Aminah iaitu wanita yang paling mulia di kalangan wanita-wanita Quraish.

Apabila sampai masanya, Abdullah dan Aminah berkahwin lalu tidak lama kemudian, Aminah pun mengandung.

Ketika Nabi Muhammad baru dua bulan di dalam kandungan ibunya, Abdullah telah wafat di Yatsrib(Madinah) ketika pulang dari berniaga di Syam(Yaman). Maka lahirlah Nabi Muhammad sebagai anak yatim.

Tanggal 12 Rabiul awal Tahun gajah, lahirlah seorang nabi yang ditunggu-tunggu.

“Abdul Mutalib! Abdul Mutalib! Cucumu telah lahir!” Jerit pembantu Aminah memberitahu tentang kelahiran Nabi Muhammad S.A.W

Wajah Abdul Mutalib bercahaya mendengar berita tersebut, lantas beliau mengambil bayi tersebut lalu membawanya ke dalam kaabah untuk berdoa dan bersyukur kepada Allah.

“Aku akan namakan bayi ini dengan nama Muhammad.” Katanya dengan penuh kegembiraan dan penuh yakin walaupun nama tersebut belum pernah digunakan oleh orang Arab ketika itu.

Suasana hari itu sungguh indah, pagi Isnin yang bersinar menerima kedatangan seorang Nabi. Semua orang gembira, bahkan Abu Lahab juga telah membebaskan seorang hambanya yang bernama Thuwaibah kerana terlalu seronok menerima berita tersebut.

Ketika kelahiran Nabi Muhammad juga, terpadam api yang disembah oleh agama Majusi sedangkan api tersebut tidak pernah padam selama beribu-ribu tahun.

Istana Kisra iaitu Istana Raja Parsi juga bergegar menyebabkan empat belas anjungnya runtuh. Runtuhan tersebut menyebabkan Tasik Sawah yang sering sesak dengan para pengunjung tertimbus.

Subhanallah, itulah tanda-tanda kebangkitan seorang Rasul. Kelahiran yang begitu agung, yang bakal melenyapkan sembahan selain daripada Allah.

No comments: