17 November 2010

Siri Saya Sayang Rasul, Saya Ikut Rasul: Nabi dibelah dada

Nabi Muhammad tinggal di perkampungan Bani Saad sehingga berusia dua tahun. Kemudian, Halimatus Saadiah pun membawa Nabi Muhammad ke Mekah untuk menyerahkannya kepada Aminah.

Walaubagaimanapun, Halimatus Saadiah memohon kepada Aminah agar membenarkannya terus memelihara Nabi Muhammad kerana dia sangat sayangkan Nabi Muhammad dan ingin terus mendapat keberkatan Nabi Muhammad.

Aminah bersetuju, maka Nabi Muhammad pun kembali semula ke perkampungan Bani Saad.

Tidak berapa lama selepas itu.

“Bonda! Bonda! Muhammad telah dibunuh! Muhammad telah dibunuh!” Jerit saudara susu Nabi Muhammad kepada Halimatus Saadiah. Wajah mereka putih lesi ketakutan.

“Apa! Apakah benar apa yang kamu katakan ini?” kata Halimatus dalam nada yang begitu cemas. Hatinya berdebar-debar, bimbang sesuatu yang buruk berlaku kepada anak susu kesayangannya itu.

“Benar bonda! Tadi ketika kami asyik bermain, datang dua orang lelaki kepada kami lalu memegang dan merebahkan Muhammad. Kemudian mereka belah dada Muhammad!” Cerita saudaranya itu.

Di satu tempat yang lain, Malaikat Jibril sedang mengeluarkan hati Nabi Muhammad.
“Inilah bahagian tempat syaitan bersarang.” Kata Malaikat Jibril

Setelah dicuci dengan air zamzam di dalam satu dulang emas, badan Nabi Muhammad disembuhkan semula dan dibawa semula ke tempat permainan kanak-kanak tadi.

Halimatus Saadiah yang bimbangkan keadaan Nabi Muhammad, segera berkejar ke tempat permainan dan mendapati Nabi Muhammad dalam keadaan yang sangat pucat.

Lantaran peristiwa itu, Halimatus Saadiah memulangkan Nabi Muhammad kepada ibunya Aminah kerana risau jika peristiwa sebegitu berulang lagi. Maka sejak itu Nabi Muhammad pun tinggal bersama ibunya di Mekah.

No comments: