17 November 2010

Siri Saya sayang rasul, Saya ikut Rasul :Keberkatan buat ibu susu yang ikhlas

Di Tanah arab semasa kelahiran Nabi Muhammad s.a.w, bayi-bayi kecil yang dilahirkan akan disusukan oleh wanita-wanita kampung supaya mereka akan menjadi anak-anak yang kuat, tahan lasak dan dapat menguasai bahasa arab yang betul.

Pada mulanya, Nabi Muhammadi disusukan oleh Suwaibah iaitu hamba Abu Lahab yang telah dibebaskan. Kemudian Abdul Mutalib berusaha mencari ibu susu bagi Nabi Muhammad dari kampung.

Pada masa yang sama, ibu-ibu susu dari perkampungan bani saad datang ke Mekah untuk mencari anak-anak susu. Dikalangan mereka termasuklah Halimatus Saadiah dan suaminya yang bernama Al-Harith bin Abdul Al-Qira atau digelar dengan panggilan Abu Kabshah.

Kelesuan terpancar di wajah Halimatus Saadiah. Kemarau yang panjang di kampung halamannya menyebabkan dia kekurangan makanan. Susunya hampir kering menyebabkan anaknya menangis kelaparan sepanjang malam. Unta-unta pula menjadi kurus kering, tanam-tanaman juga tidak dapat mengeluarkan hasil.

Semasa di dalam perjalanan, keldai Halimatus Saadiah sangat lemah seperti tidak berdaya lagi untuk bergerak. Namun, akhirnya mereka sampai juga ke Mekah.

“Ambillah anakku ini sebagai anak susuanmu.” Ujar Aminah sambil menyuakan Nabi Muhammad kepada ibu-ibu susu yang datang itu.

Semua ibu susu menolak, Halimatus Saadiah juga turut menolak daripada mengambil Nabi Muhammad untuk menjadi anak susuannya

“Jika kita mengambil anak yatim ini sebagai anak susuan, mungkin kita tidak akan mendapat habuan apapun dari datuk atau ibunya.” Begitulah luahan ibu-ibu susu sesama mereka

Sehinggalah semua ibu-ibu susu telah mendapat bayi susu masing-masing. Namun, Halimatus Saadiah masih belum mendapat anak susuan.

“Wahai Abu Kabshah, adakah kita akan pulang tanpa membawa seorang pun anak susuan? Demi Allah, aku mesti mengambil anak yatim tadi.” Kata Halimatus Saadiah apabila dia merasa bahawa dia tiada pilihan lain lagi

“Ambil sahajalah bayi itu, mudah-mudahan Allah akan memberikan keberkatan kepada kita.” Kata suami Halimatus Saadiah

Halimatus Saadiah segera mendapatkan Nabi Muhammad.

Sebaik sahaja Nabi Muhammad berada di riba Halimatus Saadiah, tiba-tiba Halimatus Saadiah dapat merasakan susunya menjadi banyak. Lalu Nabi Muhammad pun menyusu sehingga kenyang dan tertidur. Begitu juga dengan anak Halimatus Saadiah, dapat menghisap susu sehingga kenyang dan tertidur.

Abu Kabshah pula pergi memerah susu unta, unta yang sebelumnya kurus kering tiada susu, tiba-tiba penuh dengan susu. Pada malam itu, setelah sekian lama sentiasa berada di dalam kelaparan, mereka semua dapat tidur dengan nyenyak sekali kerana kekenyangan.

Keesokan paginya, Halimatus Saadiah dan suami pun bergerak menuju ke kampung halaman mereka.

“Wahai Halimatus Saadiah! Tunggulah kami! Bagaimana unta yang semalam tidak bermaya tiba-tiba boleh bergerak laju begini?” Tanya rakan-rakan Halimatus Saadiah kehairanan

“Demi Allah! Hanya Allah yang mengetahui!” Jerit Halimatus Saadiah yang sudah berada dihadapan rombongan

“Demi Allah! Bayi itu pasti ada keistimewaan.” Ulas rakan-rakannya lagi.

Sesampainya mereka ke perkampungan Bani Saad, Halimatus Saadiah terkejut melihat keadaan yang sangat berubah.

“Demi Allah! Aku seperti tidak pernah melihat kampung ini. Dulu kampung ini kering kontang tetapi sekarang segar bugar. Kambing-kambing yang dahulunya kurus kering, tiba-tiba menjadi gemuk dan dapat menghasilkan susu yang sangat banyak. Sungguh! Anak itu benar-benar membawa keberkatan.” Kata Halimatus Saadiah dengan perasaan yang sangat gembira.

Begitulah yang terjadi sepanjang kehidupan Nabi Muhammad di perkampungan Bani Saad. Nabi Muhammad menjadi rahmat kepada suluruh alam dan menebarkan keberkatan kepada seluruh makhluk.

1 comment:

.::aiNi::. said...

Salam...
kak..bila nak terus sambung episod ni ? :)

teruskan kak....moga berjaya projek yg dirancang,..