02 July 2009

Plastik kecil vs Plastik besar


Sejak akhir-akhir ini rezeki kami melimpah ruah. Entah dari mana datangnya, saya pun tak pasti. Rezeki baby agaknya, itu aje lah yang telintas di hati saya. Lalu kepada siapa lagi lah yang harus saya panjatkan kesyukuran selain kepada Tuhan yang Maha Pemurah.


Macam-macam makanan-makanan kering yang berada di dapur saya. Saya dan suami memang jarang-jarang sempat menjamahnya, kadang-kadang hanya mampu memandang. Paling tidak, kami akan titipkan juadah pemberian rakan taulan, saudara mara itu kepada adik saya yang duduk di asrama.


Belum sempat saya bersenang hati kerana plastik-plastik berisi makanan yang selalu terdampar di dapur saya itu sudah hilang dari pandangan. Datang pula, makanan-makanan lain yang biasanya pemberian orang.


Bukan saya tidak mahu bersyukur, tetapi saya rasa sayalah orang yang tidak bersyukur kerana tak makan semua yang datang itu. Bahkan seringkali makanan-makanan itu rosak kerana kealpaan saya.


Satu petang, Nor datang ke rumah. Melihat ada sebungkus plastik di atas kerusi di tepi dinding, dia bertanyakan saya apa yang ada di dalamnya. Saya dengan berbesar hati meminta dia membukanya.


Plastik itu kami bawa balik dari kampung. Dibungkus oleh bonda yang dikasihi, lalu dimasukkan ke dalam kereta. Kami yang kesibukan setelah bercuti tempoh hari belum sempat membukanya.


Setelah Nor membelek-belek isi plastik itu, barulah saya sedar bahawa di dalamnya terdapat pelbagai jenis makanan yang masih elok untuk dimakan. "Mmm... dah kebetulan awak buka, ambil plastik ni dan bawa balik makan di rumah. Kami kat rumah ni memang jarang makan kerepek-kerepek ni. Lagipun awakkan suka mengunyah..." Kata saya kepadanya.


"Eh banyaknya... Tinggal la sikit kat sini, kot-kot abang sham nak makan." Dia berbahasa.


"Tinggalkan satu je, yang lain awak bawak balik." Balas saya semula.


Petang itu, sambil menjinjing satu plastik yang sederhana besar dia pulang dengan senyuman terukir. Agaknya seronok kerana ada benda nak mengunyah tika duduk menonton tv pada malam-malam yang akan datang.


Sebelum dia melangkah keluar dia mengunjukkan plastik itu kepada saya lalu berseloroh " Kalau macam ni la... gemuk la saya..." "Mmm... memang dah bulatpun..." Dalam senyum, saya rasa lega kerana ada orang yang membantu saya menghabiskan makanan-makanan itu. Maka terhindarlah saya dari menjadi kawan syaitan yang suka membazir. Na'uzubillah.


Keesokan harinya, saya diberitahu suami bahawa pelajar-pelajarnya akan datang ke rumah untuk submit laporan praktikum. Kedatangan mereka saya sambut dengan mi goreng special.


Di samping membawa laporan praktikum, rupa-rupanya mereka turut mengjinjingkan satu plastik besar berisi keropok, budu dan macam-macam lagi sebagai buah tangan buat kami.

Masya Allah, plastik kecil saya beri kepada Nor semalam, hari ini satu plastik besar pula yang dikurniakan Allah kepada kami.


Kami hanya mampu mengucapkan syukur atas pemberian Tuhan ini. Benarlah seperti yang saya yakini, jika kita memberi sedikit, Allah akan membalasnya dengan lebih banyak. Walaupun tanpa dipinta.


Jika tidak dengan benda yang sama, mungkin juga dengan bentuk kurniaan yang berbeza. Usah diharap jika kita memberi wang ringgit, maka akan dibalas wang ringgit juga. Mungkin juga akan dikurniakan dengan ketenangan jiwa, keberkatan harta atau apa jua. Yang pasti Allah akan membalasnya, kalaupun tidak dunia, Insya Allah di akhirat sana.


Sama-sama kita memberi kerana pemberian itulah yang akan menjadi milik kita.



No comments: