19 July 2009

Dari tangisan hiba ke ketawa ria

Petang semalam kami keluar ke Alor Setar mengambil banner Program MaBIT (Malam Bina Iman dan Taqwa) yang bakal berlangsung pada 23 Julai ini. Tanpa perancangan yang kami akan balik lewat, maka saya pun hanya pergi sehelai sepinggang. Tanpa membawa persalinan humaira'. Padahal humaira belum mandi lagi petang itu.

Biasanya jika keluar dari rumah, saya akan membawa bekal baju sepasang untuk humaira sebagai persalinan jika berlaku perkara yang tidak diingini. Perut dah berkeroncong, nak memasak... saya rasa seperti tidak berdaya pula hari itu lantaran kaki saya yang semakin hari semakin kuat lenguhnya lantaran terlebih muatan.

Suami mengajak makan di luar sahaja hari itu kebetulan sudah lama benar kami tidak makan di luar. (Saya memang tak lalu nak makan di luar sejak mengandung kali ini.) Tambahan pula jika makan di luar, banyak masa yang terpaksa diambil. Masa nak ke tempat makan, masa nak menunggu makanan sampai, masa nak makan dan masa perjalanan balik ke rumah. Semuanya memakan masa yang panjang. Faktor-faktor ini jugalah yang menyebabkan saya tak suka makan di luar.

Disebabkan humaira belum mandi lagi. Di dalam perjalanan pulang saya telah berpesan dengan humaira' bahawa sampai sahaja di rumah dia mesti mandi. Jika dia tak mandi, tak tidur la jawabnya. Mesti badan gatal-gatal kerana dia hanya mandi pagi sahaja. Ditambah pula dengan baunya... MasyaAllah... Harum semerbak... Hehe...

Sampai di rumah sekitar jam 10.30 malam. Si dia yang dah tertidur dalam kereta tadi sudah memulakan 'nyanyian' nya apabila saya meminta dia agar segera mandi. Saya buka bajunya dan menariknya ke bilik air. Tangisannya makin kuat, saya kira air mandiannya boleh jadi suam kerana lebatnya airmata.

Saya cuba tenangkan dia dengan susu. Namun cubaan saya gagal. Ayahnya memberi isyarat supaya saya tinggalkan dia bersama humaira'. Saya pun akur dan masuk ke kamar mandi untuk membersihkan diri.

Tiba-tiba, kedengaran ketawa riang anak saya. Dia ketawa terkikih-kikih... "Aik! Peliknya... Tadi nangis, cemana boleh tiba-tiba ketawa? Apa yang ayah dia buat?" Saya tertanya-tanya dalam hati. Keluar dari bilik air terus saya menjenguk dia, dia dengan gembira sedang memeluk 'baby'nya sambil menghisap susu.

"Kenapa Humaira tiba-tiba gelak tadi?" Tanya saya penuh kehairanan.

"Ayah tu... Ayah cite pasal kucing..." Dia menjawab ringkas. Agaknya sayang nak lepaskan botol susu yang menyumbat mulut comelnya itu.

"Kenapa dengan kucing tu? Kucing tu buat apa." Sengaja saya memanjangkan soalan kerana nak tahu juga kisah kucing yang berjaya membuatkan anak saya itu ketawa ria.

"Ayah cite kucing tu dia menangis masa mandi." Sekali lagi dia menjawab ringkas tetapi dengan wajah seperti ingin ketawa. Mungkin masih teringat cerita ayahnya tadi.

"Mmm mesti ayahnya cerita dengan sound track yang menggelikan hati. Di samping tangan yang menggeletek tubuh si kecil sehingga mampu menceriakan hati yang gundah gelana." Bisik hati saya

Begitulah suami saya, ayahnya Humaira'. Cukup bijak mengambil hati anak-anak kecil. Ceritanya ringkas, tetapi banyak memberi kesan. Ceritanya pendek dan mudah difahami serta menarik hati. Kadang-kadang saya pun tak pasti bagaimana dia bercerita sehingga anak saya boleh ketawa mengekek-ngekek.

Itu memang satu kelebihan yang amat anak saya cintai. Setiap malam, pasti dipinta supaya ayahnya bercerita sebelum melelapkan mata. Walaupun ceritanya sama, cuma ditukar karektornya. Tapi anak saya tak pernah jemu.

Sebenarnya, apa yang ingin saya kongsikan bukanlah tentang kelebihan ayah humaira yang pandai bercerita, tetapi tentang kelebihan cerita itu sendiri. Terlalu banyak manfaat dari aktiviti bercerita.

Antaranya ialah dengan bercerita :

1. Kita dapat membentuk sakhsiah anak-anak. Jika anak tidak suka mandi sebagai contoh, rekalah cerita tentang sang monyet yang tak suka mandi, dan dia tak disukai oleh rakan taulan. Dengan wajah yang comot, dengan bau yang busuk (sambil kita menutup hidung) sudah pasti tiada siapa yang ingin bersahabat, apatah lagi yang ingin bermain bersama.

Kemudian ujilah kefahaman dia tentang cerita itu dengan soalan mudah : "Kalau humaira busuk ada tak orang nak kawan dengan humaira'?" Pasti jawapannya tidak. Akhir sekali kita pun bagitau dia moral of the story : "Jadi Humaira' kenalah rajin mandi, kalau dah mandi kita jadi wangi, kawan-kawan pun suka nak main dengan kita... Betul tak?" Biasanya dia akan mengangguk tanda faham. Lama-lama, dia akan jadi orang yang suka mandi... Kalau tak percaya, cubalah!

Ubah perangai anak anda dengan bercerita, cuma jangan tergesa-gesa, ia akan mengambil masa, tapi cara ini sangat berkesan.

"Dan semua kisah dari rasul-rasul Kami ceritakan kepadamu, ialah kisah-kisah yang dengannya Kami teguhkan hatimu; dan dalam surat ini telah datang kepadamu kebenaran serta pengajaran dan peringatan bagi orang-orang yang beriman."
(11:120")


2. Dengan bercerita sebelum tidur, anak-anak akan bangun pagi dengan ceria dan bersemangat. Saya pernah terbaca fakta ini dalam buku dan majalah. (Tapi saya tak ingat buku dan majalah apa). Setelah dipraktikkan kepada anak saya. Memang benar kenyataan itu, humaira' jarang benar menangis ketika bangun tidur. Biasanya dia akan bangkit dengan wajah yang tersenyum dan sangat ceria.

3. Bercerita dapat menambah perbendaharaan kata anak-anak. Walaupun kadang-kadang dia tak faham dengan satu-satu perkataan dan istilah, namun dia akan mengutipnya untuk di simpan di dalam otaknya. Jika anak kita dah pandai bertanya, pasti dia tanya makna perkataan tersebut. Bukankah ia jalan mudah untuk dia menambah perbendaharaan kata yang ada dalam dirinya?

4. Meningkatkan kemahiran anak-anak. Selain mendengar cerita, sebenarnya banyak kemahiran lain yang sedang dipelajari semasa kita bercerita. Kemahiran membuat ayat, kemahiran membuat intonasi berbeza untuk situasi yang berbeza, kemahiran menjawab soalan, kemahiran bertanya soalan, kemahiran berfikir tentang kesudahan cerita, kemahiran mencari teladan dan pelbagai kemahiran lagi.

5. Ia juga dapat meningkatkan kemahiran bertutur anak-anak. Jika kita bercerita dengan anak-anak tanpa menggunakan bahasa "pelat" maka peratusan anak-anak menjadi pelat akan menjadi lebih kecil.

6. Meningkatkan pengetahuan si kecil. Banyakkan bercerita tentang Sirah Para Nabi dan Sahabat. Pasti dia sangat teruja.

7. Jika inginkan anak yang cemerlang, berceritalah tentang orang yang cemerlang

8. Menjadikan anak lebih sensitif dengan apa yang berlaku di kelilingnya. Mudah saja, ceritakan tentang anak kucing yang kehilangan ibu sebagai contoh. Cuba lahirkan rasa simpati dia kepada kucing tersebut. Lama kelamaan dia akan menjadi orang yang sensitif dengan apa jua yang ditemui dan dilihat.

Banyak lagi kelebihan-kelebihan bercerita sebenarnya... Bagi saya aktiviti bercerita adalah satu aktiviti yang sangat penting dalam perkembangan anak-anak.

Berceritalah kepada anak-anak anda. Usah malu jika anda tak tau nak bunyikan bunyi binatang atau tak pandai nak buat 'sound effect'. Ala... anda bukan bercerita dikhalayak ramai. Audien anda hanyalah anak kecil anda iaitu permata hati anda, jadi atau tidak bunyinya pasti ia akan menggembirakan anak anda.

Cuba wujudkan kemesraan ketika bercerita, pasti hubungan anda dan anak-anak makin erat. Hilangkan rasa malu, buanglah rasa segan... Anda dan anak anda pasti akan mendapat manfaatnya.

SELAMAT MENCUBA!

No comments: