17 July 2009

Penantian satu penyiksaan

Seusai solat Maghrib bersama humaira pada senja itu, kedengaran sebuah doa tulus dari bibir mungil anak saya.

"Ya Allah, keluarlah baby..." Saya dan suami yang antara dengar dan tidak lantaran halus dan perlahannya suara dia, saling berpandangan. Lalu pandangan kami jatuh kepada anak kesayangan kami itu.

"Humaira' doakan baby cepat keluar ke?" Saya bertanya, dan dia terus sahaja tertunduk malu. Walaupun dia hanya diam seribu bahasa, tapi saya yakin itulah yang didoakan si kecil itu sebentar tadi.

Saya rasa cukup terharu dengan doa tulus Humaira'. Tanpa dipinta saya merangkul dia. Berterima kasih kepadanya kerana sudi mendoakan ibu yang sedang sarat dan sentiasa berdebar-debar menanti kelahiran adik Humaira' ini.

Sudah lama dia kesepian di rumah. Teman mainnya hanyalah ayah. Ayahlah yang menjadi kuda, dengan ayahlah dia bermain kejar-kejar, dan ayahlah yang diajak bermain masak-masak. Ibunya jarang-jarang dapat melayaninya kerana sibuk memasak atau melunaskan urusan-urusan rumahtangga yang lain.

Ketika dikhabarkan kepada humaira' bahawa dia akan mendapat adik ketika saya mula-mula hamil dulu. Humaira' amat seronok dan sangat teruja. Tak henti-henti bertanya itu dan ini tentang adiknya itu. Seingat-ingat saya, semenjak kandungan berusia enam bulan lagi, dia sudah bertanya bila baby nak keluar dan dia dah boring nak tunggu.

Penantian itu dirasakannya sangat panjang. Tak sabar sungguh dia nak menunggu kehadiran seorang adik agar di rumah dia ada teman untuk diajak bermain, punya teman untuk diajak bersembang.

Jika saya duduk di atas sofa, dia akan datang menghadap perut saya dan bercerita dengan berbagai-bagai cerita kepada adiknya.

"Adik, hari ni kakak pergi sekolah"
"Adik, tadi kakak main basikal ngan kawan-kawan kat luar, pastu kakak jatuh."
"Adik, adik suka tak makan dadih kaler hijau? Kakak suka tau..."

Adik itu, adik ini... begitulah laporan yang dibuat kepada adiknya tatkala saya beristirehat di ruang tamu. Kerap juga dia mencium perut saya dengan bersungguh-sungguh lantas menyebut "Mmmm... comel!"

Pernah juga dia main kejar-kejar dengan adiknya yang masih berada dalam perut. Dia lari sana sini dan menjerit "Adik tak dapat ligan". Ia mengundang pelbagai perasaan dalam diri saya. Kesian kerana dia tak punya teman, lucu kerana boleh main kejar-kejar dengan baby dalam perut, terkejut kerana imaginasi yang cukup tinggi dan macam-macam lagi.



Kini kandungan telah mencecah 37 minggu. Daktor kata, saya boleh bersalin pada bila-bila masa bermula minggu ini. Saya makin tak senang duduk. Bimbangkan macam-macam perkara. Bila nak bersalin, apa tandanya, sihat ke tak baby dan 1001 lagi persoalan yang menjengah benak saya dan kadang kala membuatkan saya sesak.

Kalau boleh disuruh keluar, nak aje saya suruh baby keluar time saya dah bersedia. Tapi itu semua bukan atas kehendak saya, semuanya atas ketentuan Tuhan Yang Maha Kuasa. Apa yang perlu saya lakukan hanyalah doa dan terus berdoa tanpa jemu.

Penantian memang satu penyiksaan. Menanti saat penuh debaran dan cabaran kerana ia adalah saat pertarungan antara hidup dan mati. Adakah saya akan terus di sini atau kembali ke hadrat ilahi? Ya Allah... Tenangkanlah hati yang gundah gelana ini...

No comments: