03 July 2009

Jawapan tu belum mantap...

Saya bercerita kepada suami tentang bicara saya dengan Humaira' berkaitan dengan persoalan solat yang telah saya ceritakan dalam entry sebelum ini.

"Apa pendapat abang dengan jawapan dia?" Tanya saya.

"Mmm... Belum mantap lagi jawapan dia tu..." Balas suami saya.

"Dah tu jawapan yang macammana lebih mantap?" Sambil mengerutkan dahi saya bertanya lagi untuk mendapatkan jawapan yang lebih jelas.

"Abang kalau boleh, nak dia solat dengan kesedaran dia sendiri" Terang suami saya

"Kesedaran? Kesedaran yang bagaimana?" Perbincangan kami makin rancak, dan otak saya semakin ligat berfikir

"Kesedaran yang lahir dari rasa keagungan, keagungan terhadap Rabbnya. Taknak dia jadi macam abang, abang diajar solat kerana tuhan suruh. Akibatnya, abang solat bukan kerana syukur atau kerana takut atau kerana cinta." Dia cuba memahamkan saya tentang apa yang sebenarnya yang dia mahukan.

Saya mula dapat menangkap maksud sebenar dia.

"Apa salahnya jika dalam usia yang masih mentah sekarang ni, dia menjawab solat itu satu tuntutan dari tuhan?" saya cuba memprovokasi untuk menghangatkan lagi sembang-sembang manfaat kami.

"Memang tak salah, tapi peringkat ni kalau boleh kita tanamkan bahawa Allahlah segalanya untuk dia. Dia solat kerana dia perlu solat. Kalau diajar solat sekadar tuhan suruh maka akal dia akan mati disitu. Lalu dia akan membesar dan akhirnya solat itu hanya sekadar kain buruk." Jelas dia dengan panjang lebar

"Macam kebanyakan dari solat abang. Kadang-kadang kurang rasa bertuhan. Solat hanya untuk melepaskan kewajipan."

"Rasa diri hamba tu tak ada. Kadang-kadang rasa macam robot." Kini ada nada keluhan dalam bicaranya

Saya juga tertunduk mengiyakan suara hatinya. Memang benar kata-katanya.

"Takpe bang, Humaira' masih boleh ditarbiyah. Jawapan dia tempoh hari bukanlah satu penghujung." Saya mula berbahasa supaya persoalan kami tidak mati begitu saja.

Saya inginkan satu penyelesaian, bukan sekadar satu perbincangan

"Masih belum terlambat untuk kita tarbiyah dia. Persoalan ini masih boleh dijelaskan kepada dia." Kata saya penuh semangat

"Agar mekar sifat dan rasa kehambaan dia."

Saya pun mula merasai bahawa betapa saya selama ini solat hanyalah kerana ia satu suruhan. Bukan kerana kecintaan kepada Tuhan. Bukan kerana rasa kehambaan kita kepadaNya. Bukan juga kerana kita memerlukan kasih sayang Rabb kita. Oohh... Teruk juga saya ni...

"Kita bertanggungjawab memberi kesedaran kepada dia. Jangan biarkan anak-anak kita menerima nasib yang sama dengan kita." Saya menambah lagi agar bicara kami petang itu lebih berperisa.

"Abang cukup tertarik dengan cara saifulislam ajar anak dia berdoa. Itulah yg abang cari selama ni dalam doa. Ketulusan dalam permintaan, rasa kekurangan dan kelemahan diri yg lahir dari hati yg tulus." Dia cuba mengaitkan isu perbincangan kami dengan artikel yang dibacanya

"Macam tu jugak dengan dakwah. Apabila kita berdakwah takde tujuan atau untuk memuaskan hati sesetengah pihak je. Atau kerana suruhan sahaja. Maka dakwah itu akan jadi beku."

"Bagi abang, Islam itu indah, dan keindahan itu adalah sesuatu yg abang ingin kongsikan dengan semua. Itulah dakwah bagi abang"

"Dakwah itu lahir atas rasa ingin berkongsi, dan dari situ baru datangnya sifat mas'uliah kerana perkongsian itu adalah satu kewajipan sebenarnya. Tapi kalau diri sendiri tidak ada apa-apa yang ingin dikongsi, macammana nak berkongsi." Penjelasannya berakhir dengan pertanyaan yang memaksa saya berfikir dan terus berfikir. Tajuk perbualan kami nampaknya semakin luas.

Topik kami kali ini membawa kepada perkara yang lebih besar iaitu dakwah. Saya rasa bualan kami petang itu telah membuka dimensi baru tentang pandangan saya terhadap banyak perkara.

"Jadi kita kena mantapkan diri kita denga jiwa kehambaan la dulu, kalau nak anak-anak kita merasa mereka itu hamba tuhan. Yang wajib mensyukuri setiap kurniaan." Saya cuba-cuba membuat kesimpulan

"Satu perbahasan yang menarik." Getus hati saya

Mungkin kita ni agak tertutup pemikiran, yang kita nampak cuma lahiriah. Batiniah kurang jelas." Sambung saya lagi

"Cuba ayang fikir, kenapa zaman sahabat dulu, bila mengucap je terus sanggup mati untuk islam? Kita la ni, mengucap hari-hari pun serupa tu jek." Dia bertanya lagi dan belum sempat saya menjawab dia sudah sedia dengan hujah-hujahnya.

"Sebabnya akidah mereka dah strong. Bila mengucap, mereka sudah tahu tuntutan syahadah itu."

"Kenapa kita tak camtu ek? Di mana silapnya?" Saya bersoal lagi

"Silapnya adalah pada syahadah. Syahadah kita tak membawa makna apa-apa..." Keluh dia

"Betul tu. Maknanya sekarang ni kita kena mantapkan akidah kita dan anak-anak. Berat tugas ni, tapi kita kena buat juga supaya anak-anak nanti akan faham kenapa dia perlu mematuhi suruhan tuhan. Kita juga perlu berusaha sungguh-sungguh untuk membentuk jiwa hamba dalam diri kita dan anak-anak."

Sembang-sembang petang itu telah mengocak kolam hati saya bahawa masih terlalu banyak yang perlu saya dan suami lakukan untuk anak-anak.

Bukan sekadar menyediakan makan minum dan tempat tinggal. Bukan sekadar ajar solat, menghafaz Al-Quran dan sebagainya. Tetapi kami bertanggungjawab membentuk anak-anak yang faham tujuan kehidupan. Mendidik mereka menjadi hamba Tuhan yang sentiasa mengejar keredhaan Rabbnya.

Dihujung bicara itu, jauh disudut hati saya, saya benar-benar memohon kepada Allah supaya dikurniakan hidayah dan inayah dalam usaha kami mendidik anak-anak. Bukan sekadar anak-anak di rumah, tetapi anak-anak di tadika saya juga.

Bicara petang itu juga menyedarkan saya bahawa terlalu banyak perkara yang kita terlepas pandang. Kadang-kadang apa yang terlepas itu adalah tunjangnya. Lalu kita mengambil ranting-ranting untuk menjadi asas kehidupan. Aduhai, malangnya kita jika terus selesa dalam lena. Kita harus bangkit demi kelestarian Islam dalam jiwa kita dan generasi akan datang.

Wahai insan, sekarang waktu untuk bekerja! Jerit hati saya...

No comments: