12 July 2009

Bersediakah saya?

"Kak, saya nak buat lesen motor boleh? sekarang ada diskaun sampai hujung bulan lapan nanti." itulah mesej yang terpampang di skrin telefon saya pagi tadi.

"Ada duit ke?" tanya saya kembali. Dalam hati saya, saya gusar andai jawapan saya terhadap persoalannya akan menimbulkan ketidakpuasan dalam hati adik saya yang sedang meningkat remaja itu.

Bukan mudah berinteraksi dengan remaja, jika salah cara, terkasar bahasa, pasti mengundang ketidakselesaan dalam jiwa. Dia tak suka kat kita, kita pulak sentiasa rasa ada yang tak kena. Akhirnya yang timbul hanyalah sengketa... Aduhai... bisa pening dibuatnya

"takde pun.... hehe guna duit kak pah dulu..." Sudah saya agak jawapannya itu. Tapi dalam hati terdetik juga... Mudah benar anak muda sekarang, nak apa-apa minta aje...

"Kalau takde, biar dulu lah... Tengok lepas SPM nanti, baru kita bincang lain." Saya cuba berbahasa supaya takde hati yang terluka. Adik saya ni memang sensitif, kemahuannya perlu ditolak secara halus, kalau ditentang terus... Mencukalah jawabnya.

"Lutfi fikir camtu jugak tapi kalau amik lepas SPM mahal RM400, kalau amik sekarang RM250." dia masih cuba untuk ber'nego' dengan saya. Masih belum putus asa.

"Takpe... Nanti kalau kak pah ada duit, awak buat lesen kete sekali." Saya membalas kembali dengan tawaran yang lebih lumayan.

Ops... nampaknya saya perlu menyimpan dari sekarang untuk memenuhi janji saya. Maklumlah buat lesen kereta dan motor sekarang ni mencecah RM 1000.

"Okey..." Akhirnya proses nego kami berakhir dengan aman dan damai. Alhamdulillah

Dia baru tingkatan empat. Sebelum ini ada juga permintaannya yang saya tolak. Namun ada juga yang saya penuhi. Bukan saya taknak bagi, tapi saya tak mahu dia rasa bebas meminta dan saya mahu dia berusaha untuk mendapatkan apa yang diimpikan.

Saya juga tidak mahu dia menjadi manusia yang hanya tahu meminta, nak itu minta dengan orang ni, nak ini minta dengan orang tu... Dia dibawah tanggungan saya, maka saya perlu mendidik dia sebaiknya.

Saya mahu dia lebih berdikari. Saya mahu dia jadi orang yang ada maruah diri.

Ketika dia mula tinggal bersama saya, terlalu banyak konflik yang terpaksa saya lalui. Tiba-tiba saya perlu menjaga seorang remaja sedangkan anak sendiri baru berusia dua tahun. Susah betul saya nak memahami jiwa dia. Cakap sikit tak kena, cakap banyak lagi banyak yang terasa, kalau tak cakap kita pulak yang menjeruk rasa.

Waktu itu, saya memang selalu stress. Serba salah. Tegur salah, tak tegur salah. Sampaikan saya terpaksa berdiskusi dengan rakan-rakan yang mempunyai anak remaja. Hanya untuk mengetahui bagaimana berinteraksi dengan seorang remaja.

Alhamdulillah setelah dua tahun berhadapan dengan karenah dia, akhirnya saya dapat juga menyesuaikan diri. Saya perlu menjadi kawan kepadanya. Jika dia buat salah, berbincang dari hati ke hati. Apa yang dia mahu, dan apa pula yang saya mahu. Kemudian cari jalan tengah supaya masalah dapat diselesaikan.

Seperti menarik rambut dalam tepung, tepung tak berselerak, rambut pun tak putus.

Susah memang susah. Cuma yang selalu saya fikirkan, layani dia sebagai seorang remaja, bukan orang dewasa seperti kita, dan bukan juga seperti anak kecil seperti anak saya. Fuh! Kadang-kadang berpeluh jugak la...

Jika ada pendapat dia yang kurang rasional, rasionalkan secara perlahan-lahan. Jangan ditolak mentah-mentah. Mungkin ia takkan berjaya dalam masa sehari dua, tapi jika selalu dijelaskan, Insya Allah lama-lama dia akan faham juga.

Jika ada apa-apa masalah, kerap juga saya pergi berjumpa dengan guru-guru dia. Minta guru-guru sentuh masalah itu dalam kelas atau sesi tazkirah. Alhamdulillah, banyak yang dia berubah dari usaha guru-guru di sekolah.

Saya bukan pakar kaunseling remaja, cuma berkongsi sedikit pengalaman dalam menghadapi seorang remaja. Walaupun kadang-kadang saya rasa susah melayani dia, tapi saya bersyukur kerana Allah memberi saya latihan awal bagaimana berhadapan dengan remaja, kerana usia anak-anak saya pun sentiasa bertambah.

Anak-anak saya akan menjadi remaja seperti dia... Aargh... Bersediakah saya?

No comments: