24 June 2009

Semua itu bukan milikmu

" Nak, adikmu akan melangkah ke universiti tidak lama lagi. Boleh kamu bantu sikit-sikit untuk yuran pendaftarannya? Ujar si ayah tersekat-sekat.

Kalau diikutkan hati, memang dia tak mahu menyusahkan anaknya itu. Tetapi dalam keadaan kesihatan yang kurang baik, ditambah pula pendapatan yang memang tak menentu, di manalah mahu dicekaunya duit beribu untuk kemasukan anaknya itu ke IPT.

" Mmm... tengoklah dulu... Saya bukan tak nak bagi... tapi...mmm... nantilah saya fikir dulu... " Balas si anak tanpa memandang wajah tua si ayah. Jawapan yang diberi digantung tidak bertali.

Si ayah hanya tertunduk. Apa yang terlintas di hati cuma perkara baik-baik sahaja terhadap anaknya. "Oh, mungkin anakku ini perlukan duit bulan ni, dan tak dapat membantu adiknya, takpe lah nanti aku usaha cara lain."

Cinta dunia, pasti akan menjerat ihsan kita. Bila dunia itu menjadi tujuan, maka matlamat akhirat dibutakan. Memang sukar menghulurkan hasil dari susah payah kita, bekerja siang malam, akhirnya nak diberi kepada orang? Oooh... Tidak...

Begitulah manusia, sering kali kikir. Bahkan termaktub dalam Al-Quran mengatakan bahawa manusia itu memang bersifat kikir. Bagi kita yang kikir, fikirkanlah:

  • Jika kita meninggalkan alam yang fana ini, apa yang akan kita bawa? Wang berjuta atau pahala sedeqah kita?

  • Bukankah jika kita sudah tiada nanti semua harta kita akan difaraidkan, menjadi manfaat kepada orang lain. Lalu apa nasib kita di bawah sana?

  • Adakah kita nak menunggu saat ibu dan ayah kita sudah tiada baru nak menyesal kerana tidak memberi sepenuh kasih dan cinta kita semasa mereka masih di depan mata? Yang pergi tidak mungkin akan kembali.

  • Berbaktilah sementara kita masih ada upaya dan dimurahkan rezeki, putaran kehidupan ini sering kali bertukar ganti. Mungkin sekarang kita senang, masa depan belum tentu lagi.

  • Kita tidak akan miskin kerana menginfaqkan harta kita, malahan kita akan rasa lebih kaya. Kaya dengan kasih dan rahmat dari Yang Maha Pencipta.

  • Sebenarnya, orang yang memberi lebih bahagia dari orang yang menerima. Contoh : siapa yang lebih bahagia, ibu yang memberi anak hadiah atau anak yang menerima hadiah? Dua-dua gembira, tetapi yang lebih gembira ialah ibu kerana dia memberi dengan sepenuh rasa cinta.

  • Harta yang ada pada kita, bukan milik kita sepenuhnya. Ada hak orang lain di dalamnya. Ia adalah tanggung jawab dan amanah yang akan ditanya oleh Allah suatu hari kelak.

  • Harta itu juga adalah ujian buat kita. Allah sedang menguji sama ada kita bersyukur atau tidak di atas segala nikmat yang dikurniakan. Jika bersyukur akan ditambah lagi. Jika tidak, maka azab Allah itu sangatlah pedih.

Allah lah pemilik harta itu, jika ingin diambil semula, bila-bila masa, tak kira dimana. Oleh itu, sama-sama kita latih diri untuk bermurah hati, sifat bakhil dihalau pergi. Moga hidup kita akan diberkati, dikasihi penduduk langit dan bumi. Ya Allah... Lindungilah aku dari sifat kikir...

No comments: