18 June 2009

Proposal oh proposal


Minggu lalu ketika bercuti di Kelantan, saya menerima panggilan telefon yang memang tidak pernah saya nantikan. Panggilan yang menambah kerja saya, panggilan yang menyesakkan nafas saya.

Panggilan itu menyuruh saya menghantar proposal tadika untuk cawangan-cawangan Tadika Nursyifa. Sebenarnya ia merupakan satu prosedur yang sungguh "renyah" bak kata orang kedah.

Apa tidaknya, walaupun saya telah mendapat permit tadika untuk Tadika Nursyifa di Taman Suria, saya mesti membuat perkara yang sama untuk mendapatkan permit untuk cawangan-cawangan yang lain.

Jika sepuluh cawangan, maka 10 proposal terpaksa saya hantar ke Jabatan Pendidikan Negeri. Aduhai... Jika anda melihat apa yang perlu ada dalam proposal tersebut, pasti anda juga akan menggelengkan kepala.

Macam-macam borang yang perlu diisi dan macam-macam suratcara yang perlu saya penuhi. Belum lagi ditambah dengan dokumen-dokumen yang perlu saya sertakan sekali. Memang mengambil banyak masa saya, malahan saya terpaksa memperuntukan masa yang agak lama untuk memenuhi permintaan-permintaan dalam permohonan tersebut.

Kadang-kadang terlintas difikiran saya, siapalah yang akan menyemak dokumen yang bertimbun-timbun ini? Bukan saya seorang yang menghantarnya, kalau ada 1000 tadika di kedah, maka ada 1000 proposal yang mesti disemak.

Berapa banyak kertas yang akan dibazirkan? Tapi saya tak ada pilihan lain selain mengikut saja kehendak jabatan. Jika tidak mungkin tadika saya akan diarahkan ditutup.

Saya rela + terpaksa mengadap borang-borang itu dan 'membuang masa' membuat proposal-proposal itu, demi penerusan pendidikan anak-anak di tadika Nursyifa.

Nak atau tidak saya terpaksa juga buat benda yang saya tidak suka itu...

Proposal oh proposal...

No comments: