25 May 2009

Sukarnya menjadi bos!


Sesetengah orang mungkin merasakan manjadi seorang bos adalah sesuatu yang menyeronokkan. Boleh suruh orang buat itu dan ini, bos hanya goyang kaki.

Sesetengah orang mungkin juga beranggapan bila dah jadi bos kita boleh hidup senang dan tenang. Duduk dalam pejabat, kemudian melayari internet.

Sesetengah orang mungkin akan kata :"alahai bos kita tu, duduk hanya di atas bangku, gaji masuk berdesup-desup!"

Sesetengah orang mungkin pernah terfikir, bahawa pekerja kena dengar cakap bos aje... yang teruknya siapa lagi kalau bukan orang bawahannye...

Tapi bagi saya yang menjadi bos di tadika, jadi pengurus dan pengetua, ia bukanlah seperti anggapan seperti di atas. Bagi saya menjadi pemimpin adalah satu perkara yang sangat sukar, bahkan bisa memeningkan kepala.

Bila ada masalah, walaupun kita akan meminta pekerja kita lakukan sesuatu untuk menyelesaikannya, tetapi "sesuatu itu" boslah yang perlu fikirkan dahulu. Bos juga yang perlu memerah otak mencari "sesuatu itu" dan pastikan ia adalah langkah terbaik bagi satu-satu masalah.

Bila pekerja buat salah, bukan mudah bos nak menegur. Bimbang teguran bukan mengelokkan, tapi memburukkan lagi keadaan. Saya kalau ada pekerja yang buat sesuatu yang melanggar etika kerja, kadang-kadang malam pun susah nak tidur kerana mencari ayat yang sesuai untuk diungkapkan untuk membetulkan kesilapan.

Jika susah menerima teguran, susah lagi memberi teguran. Kalau susah nak tegur secara 'face to face', kerap kali juga saya tegur melalui sms. Cara teguran pula perlulah secara berhikmah, kalau ditegur sembarangan, saya bimbang pelajar-pelajar yang akan menerima tempiasnya. Aduhai... susah sungguh menjadi bos!

Yang paling menggerunkan saya ialah setiap orang akan dipertanggungjawabkan atas setiap tanggungannya. Tak kira kecil atau besar, semua akan disoal oleh Allah di akhirat kelak. Bila direnung-renung pesan Rasulullah ini, saya jadi kecut perut. Lagi besar tadika saya, makin ramai student saya dan semakin bertambah pekerja saya, maka makin banyaklah perkara yang akan dipersoal dan akan diperhitungkan. Makin rumitlah penghisabannya. Ya Allah... ampunilah hambamu ini.

Itulah realiti menjadi bos, orang nampak senang, tapi sebenarnya susah. Orang nampak seronok tapi sebenarnya... Hanya Allah yang tahu...

Aduhai... sukarnya menjadi bos!

No comments: