13 May 2009

Selamat Hari Ibu!

Humaira dan ibunya


"Ibu! Ibu! Hari ni Hari Jadi Ibu!" begitulah jeritan Humaira sesampainya di rumah. Dengan penuh kekalutan, dia meluru masuk ke rumah dan dengan gopoh-gapah membuka beg trolinya lalu mengeluarkan kad Selamat Hari Ibu yang dibuatnya di Tadika.

Saya merasa sangat teruja, saya terus memeluknya dan memberikan ciuman kepadanya. "Oooh.. Ye ke... Terima Kasih." Terharu juga rasanya, sebab baru tahun ni saya mendapat ucapan Selamat Hari Ibu dari anak saya yang sorang ni, sebelum ni mungkin dia tak faham lagi erti Hari Ibu. Walaupun dia sebut Selamat Hari Jadi, tapi saya faham yang dia nak ucapkan Selamat Hari Ibu. Hehehe...

Hari itu saya sangat bahagia, kerana sampai ke malam dia dok ulang "Selamat Hari Ibu" kepada saya, dan setiap kali dia ucapkan ucapan itu saya akan memeluk dia...

Walaupun ia hanya satu ucapan yang 'simple' tapi ia sangat menyentuh hati keibuan saya.

Walaupun kad yang dia buat tu sekadar sekeping kertas A4 yang kalau dibaca pun tak berapa faham dengan tulisannya, tapi saya sangat menghargainya.

Pada hari itu juga, saya bertekad untuk jadi ibu yang lebih baik. Saya nak jadi ibu yang lebih solehah. Saya nak jadi Ibu Mithali kepada anak-anak saya.

Saya ingin memberi lebih lagi kepada keluarga saya kerana kita sebenarnya akan rasa lebih bahagia ketika kita memberi, berbanding semasa kita menerima.

Ibu dan ayah saya

Selamat Hari Ibu saya ucapkan kepada ibu saya di Kuantan Pahang. Selamat Hari Ibu kepada ibu mertua saya di Kuala Lumpur. Terima Kasih kerana menjaga dan mendidik kami dengan penuh kasih sayang. Moga Allah mungurniakan ganjaran besar kepada kalian.


Ibu dan bapa mertua saya

Selamat Hari Ibu juga kepada semua ibu dan bakal ibu tak kira di mana jua berada. Didiklah anakmu ke Jalan Allah, InsyaAllah ganjaran yang besar menantimu di Syurga...

No comments: