29 April 2009

Ku titip anakku ke dalam pemeliharaanMU











Ayah sedang memberi kata-kata perangsang kepada Humaira'

Perjalanan dari rumah mentua di Taman Permata ke KLIA mengambil masa lebih kurang satu jam. Di sepanjang perjalanan itu, wajah humaira sudah sedia kelat. Merebahkan diri di atas pangkuan saya dan saya memeluknya. Saya pasti dia sudah mula sayu kerana akan ditinggalkan oleh ayah dan ibunya selama dua minggu. Hati saya tak henti berdoa agar Allah memberi ketenangan kepada Humaira dan juga ibunya.

Saya dan suami memang belum pernah tinggalkan dia dengan orang lain kecuali pada hari kerja. Maka, nak meninggalkan dia untuk 2 minggu bukanlah satu perkara yang mudah. Sebulan sebelum pergi pun kami berdua dah mula memberi gambaran kepadanya bahawa dia akan ditinggalkan dengan 'mama' (ibu saudaranya) kerana kami akan ke Mekah.

Puas juga nak menjawab soalan si kecil ini, kenapa dia tak boleh ikut bersama. Macam-macam yang disoal. Kami cuba menjawab sebaik mungkin dan alhamdulillah saya dapat rasakan bahawa sedikit-sebanyak Humaira bersedia secara mental untuk ditinggalkan.

Pernah juga suami bertanya, "kita nak p umrah ni, Humaira' macammana?" Saya hanya katakan kepadanya "Kita pergi untuk beribadah kepada Allah, maka kita tinggalkanlah dia dengan Penciptanya." Walaupun dalam hati, hanya tuhan yang tahu, betapa sayunya saya, dan betapa gundah gulananya jiwa saya nak meninggalkan anak kesayangan saya itu.

Jam 9.30 pagi kami sudah terpacak di KLIA untuk urusan 'check in'. Ramai sungguh manusia pada pagi itu. Tak dapat saya bayangkan bagaimana keadaan di KLIA ketika musim haji pasti penuh sesak dengan jemaah yang pelbagai ragam.

Menunggu urusan check in selesai, hati saya tidak lekang memohon kepada Allah agar dimudahkan perjalanan dan mengurniakan kesabaran dalam menempuh apa jua dugaan.

Tiba masa untuk kami check in, saya memeluk Humaira. Ya Allah... Empangan air mata saya seperti ingin pecah, tapi saya tahan. Saya melepaskan pelukan. Suami pula mengambil humaira dari saya, humaira sudah mula tersedu-sedan menahan tangis, saya menarik tangan suami agar dia juga melepaskan Humaira. Saya terlebih dahulu menuruni anak tangga. Menoleh ke arah Humaira yang mula menangis melaungkan ayah dan ibu... Kali ini air mata saya tidak dapat lagi dibendung, ia mengalir mencurah-curah. Sedih bukan kepalang, meninggalkan anak kesayangan. Saya beristighfar bagi menenangkan hati saya.

Di balai berlepas ingatan saya masih kepada Humaira', saya telefon 'mama' bertanya khabar dan alhamdulillah Humaira' dah berhenti menangis. Kini saya cuba menumpukan sepenuh perhatian dan tumpuan saya kepada ibadah umrah yang bakal saya kerjakan. Saya berdoa kepada Allah agar Allah menghilangkan rasa riyak dan sombong yang ada dalam jiwa saya. Saya memohon juga Allah akan kurniakan hidayahnya sepanjang hidup saya. Saya memohon juga moga saya akan mendapat Umrah yang mabrur kali ini.

No comments: