06 April 2009

Rajin

Anak : Ibu, nak basuh pinggan jugak! Boleh?
Ibu : Ala tak payah la… nanti kotor pulak baju adik nanti
Anak : Ayah… nak tolong ayah mop lantai boleh?
Ayah : Eh jangan la kacau ayah ni, kat sini licin… pergi main kat sana!

Pernahkah dialog seperti ini terjadi antara kita dan anak-anak- kita? Saya pasti ia kerap berlaku dan selalunya apabila anak-anak ingin turut serta melakukan kerja-kerja rumah, tentu kita tanpa sedar menghalaunya supaya si kecil itu tidak mengganggu kita.

Semasa humaira dalam usia dua tahun lebih, selalu juga dia nak tolong saya buat kerja. Bila saya menyapu, dia pun sibuk nak menyapu. Bila saya basuh pinggan dia pun sibuk nak memanjat ke sinki dan segala apa yang saya nak buat semua dia nak buat.

Ada satu ketika, semasa saya menyapu sampah, dia pun berebut lah penyapu dengan saya, disebabkan malas nak mendengar pujuk rayunya agar saya menyerahkan penyapu tersebut kepada dia, saya pun bagi dia penyapu tu dan berlalu ke dapur untuk mencari aktiviti lain. Beberapa ketika selepas itu, Humaira menjerit “ibu! dah bersih dah.” Saya pun terus ke ruang tamu dan melihat hasilnya… Wah… Bersihnya! Mmm memang dah takde sampah, tapi mana pergi sampah-sampah tu?

Jeng… Jeng… Jeng… Rupanya Humaira menolak semua sampah dan habuk-habuk tu ke bawah sofa… Bila saya menunduk dan meninjau ke bawah sofa tersebut… “Hehehe… Bertambah la kerja ibu, terpaksa alih sofa ni dan sapu keluar sampah-sampah tu” Bisik saya dalam hati. Namun apa yang mampu saya katakan padanya hanyalah “Alhamdulillah… Bersihnya humaira sapu ruang tamu ni…” tetapi saya pasti senyuman yang lahir dari wajah saya adalah senyuman yang kelat kerana gara-gara kerajinan anak saya, saya perlu buat kerja ‘extra’ pada hari itu.

Dulu jika anak saya nak tolong saya buat kerja pasti saya suruh dia pergi tempat lain, saya akan bagi macam-macam alasan supaya dia tidak membantutkan kerja saya, tidak melambatkan kerja saya, dan tidak mengganggu konsentrasi saya. Kadang-kadang saya beritahu dia macam-macam benda yang tak elok kalau dia bantu saya. Nanti baju basah la, nanti tangan kotor la, nanti berhabuk la… dan macam-macam lagi. Paling tidak pun saya akan memanggil ayahnya untuk bawa dia bermain di tempat lain.

Sehinggalah pada satu hari ketika dia ingin membantu saya membasuh pinggan dan saya melarangnya dengan macam-macam sebab, suami saya katakan kepada saya “Syifa, biarlah dia nak tolong ibu dia, kalau masa kecik-kecik ni kita tanamkan perkara-perkara negatif dalam kepala dia, macammana dia nak tolong kita masa dia besar? Kita yang tanamkan perasaan tak suka kepada kerja-kerja rumah, mecammana dia nak jadi rajin? Abang bimbang, nanti bila kita minta dia basuh pinggan, dijawabnya tak nak la, nanti bajunya basah. Bila kita minta dia sapu sampah diberi alasan takmau kena habuk. Bila kita minta dia buang sampah, pasti dia tak nak kerana benda tu busuk.”

Saya yang mendengar kata-katanya terdiam seketika dan akhirnya mengiyakan hakikat itu. Jika apa yang ditanam negatif bagaimana nak tumbuh pohon yang positif? Begitulah besarnya perkara yang kita anggap kecil. Saya tidak nafikan, bila si kecil kita membantu kita, sebenarnya ia akan membanyakkan kerja kita dan melambatkan urusan kita. Bila dia membantu kita, mungkin juga kita terpaksa buat benda yang sepatutnya tak perlu kita buat, tetapi sebenarnya waktu-waktu itulah dia sedang belajar untuk melakukan sesuatu dan disitulah kita perlu berperanan mendidik mereka bagaimana untuk melakukan kerja-kerja rumah dengan betul. Jika kita bersabar, kesan baiknya Insya Allah akan kita lihat semasa mereka dewasa kelak.

Bila saya renung-renungkan semula, tak hairanlah ramai dikalangan remaja kita lebih selesa melepak depan tv sedangkan ibunya bersusah payah membersihkan dapur selepas makan malam. Mereka lebih suka bersembang daripada membantu ibu mereka yang terbongkok-bongkok mengemop lantai. Kenapa mereka jadi begitu? Usah tanya mereka, tapi tanyalah diri kita, bagaimana kita mendidik mereka dalam merasakan tanggungjawab mereka dalam meniti kehidupan ini… Bukan mudah untuk melahirkan anak, tetapi sukar lagi tugas mentarbiyah mereka menjadi manusia yang boleh memberi manfaat kepada apa jua yang berada disekelilingnya...

Marilah sama-sama kita memohon kepada Allah agar Allah memberi taufiq dan hidayahnya dalam usaha kita menbesarkan anak-anak...

No comments: