06 April 2009

Abah


Pada satu petang, ketika saya pulang dari asrama. Saya sangat terkejut melihat keadaan rumah yang lintang pukang. Bagaikan tongkang pecah malah lebih teruk lagi! Ruang tamu takde rupa, pinggan mangkuk tak berbasuh, kain baju tak tahu yang mana yang bersih yang mana yang kotor dan macam-macam lagi pemandangan yang amat menyakitkan mata. Ya Allah! Apa dah jadi ni?


Dengan penuh kehibaan saya bertanya kepada abah “ Apa dah jadi ni abah? Kenapa jadi macam ni?” Sambil tertunduk, abah berkata “ Minta maaf la pah… Abah tak sihat, abah tak larat nak buat semua tu.”


“Abah dah makan?” saya bertanya lagi. “Abah makan biskut je hari ni (sedangkan waktu itu dah menjelang maghrib), abah tak boleh nak memasak, kaki abah sakit.” Abah menjawab dengan mata yang berkaca-kaca. “Ya Allah… kesiannya…” Itu sahaja yang mampu saya luahkan.


Abah. Kehidupan yang dilaluinya sejak berpisah dengan mak memang sungguh mencabar dan penuh dugaan. Menjadi bapa tunggal kepada 11 orang anak bukanlah satu perkara mudah. Apa yang saya ceritakan di atas hanyalah sekelumit peristiwa-peristiwa sukarnya. Banyak lagi yang dilaluinya, yang jika nak saya ceritakan di sini sudah pasti saya tidak mampu.


Jika saya ingat-ingat kembali kisah duka dia dalam membesarkan kami, terdetik dalam hati saya jika saya berada di tempatnya mungkin saya tidak setabah abah. Mungkin juga saya akan tewas dalam lautan kesukaran. Terlalu banyak kesulitan yang dilaluinya. Berjalan berbatu-batu hanya untuk membeli makanan untuk anak-anak telah menjadi kebiasaannya. Ia terjadi bila abah terpaksa menjual semua kenderaan yang dia ada untuk membiayai pendidikan anak-anak.
Besar sungguh pengorbanan seorang ayah dalam mendidik anak-anak.


Abah tak pernah mengeluh atas segala kesusahan itu. Abah tak pernah merungut atas ketentuan Allah itu. Yang biasa dia sebut-sebut ialah dia mesti berusaha sedaya upaya untuk membesarkan anak-anak.


Ada juga adik-adik abah yang ingin mengambil kami untuk dijadikan anak angkat, tapi abah tak nak, dia tak nak berpisah dengan anak-anak. Walau apapun yang terjadi, anak-anak mesti berada di bawah penjagaannya. Begitulah abah, ketabahannya, kecekalannya, kesabarannya amat tinggi.


Walaupun pelbagai kesulitan yang dialami, saya amat kagum dengan semangat juang abah. Dalam kesusahan itu dia tidak pernah berputus asa untuk memastikan anak-anaknya berjaya. Berkat kesungguhan abah, lapan anak-anaknya berjaya ke menara gading. Berkat kecekalan abah juga, kami semua mendapat pendidikan yang baik. Jika bukan kerana kekuatan yang Allah kurniakan kepada abah tak tahulah apa yang terjadi kepada kami.


Sehingga kini, kenangan bersama abah dalam menempuh kesulitan-kesulitan hidup masih segar dalam ingatan. Walaupun hidupnya susah, tetapi dia tak pernah menyerah kalah. Walaupun dia tak mempunyai wang untuk diberi kepada anak-anak yang berada di asrama. Namun, bila anak-anak meminta, dia akan cuba sedaya upaya mencari wang yang diperlukan.


Abah memang cukup istimewa di hati saya, semasa saya di asrama, dia akan datang berjumpa saya untuk berbual-bual tentang pelajaran, masalah yang dihadapi dan macam-macam lagi. Walaupun jarang sekali dia membawa buah tangan kepada saya, tapi saya amat terharu dengan kehadirannya. Duduk di bawah pokok besar dihujung padang, sembang-sembang tentang pelbagai isu. Mmm saya amat merindukan suasana itu. Tak tahu dengan perkataan apa boleh saya ucapkan terima kasih atas kasih sayangnya kepada kami. Yang pasti saya sangat mengasihi abah. Saya sangat menyayangi abah.


Saya suka dengar lagu inteam di bawah ni, sebab ia menggambarkan keteguhan abah dalam mengharungi hidup ini. Saya ingin dedikasikan lagu ini kepadanya, tapi saya tak tahu nak buat macammana. Mmm lemahnya saya dalam menunjukkan kasih sayang kepada abah, sedangkan kasih sayang abah menggunung tinggi. Maafkan anakmu ini…

SEGENGGAM TABAH

Bertali arus dugaan tiba
Menakung sebak air mata
Namun tak pernah pun setitis
Gugur berderai dipipi
Tidak ditempah hidup sengsara
Suratan nasib yang melanda
menongkah badai bergelora
Diredah bersendirian
Bagaikan camar pulang senja
Patah sayapnya tetap terbang jua
Sekadar secicip rezeki
Buat yang sedang rindu menanti
Segenggam tamar dipertahankan
Buat bekalan diperjalanan
Kau ubat luka yang berdarah
Kau balut hati yang calar
Telah tertulis suratan nasibmu
Derita buatmu ada hikmahnya
Terlukis senyum di bibir lesu
Tak siapa tahu hatimu
Biarpun keruh air di hulu
Mungkinkah jernih di muara
Biarpun jenuh hidup dipalu
Pasti bertemu tenangnya

No comments: