21 July 2011

Sonata musim dingin...

Carta solat Humaira... Itik besar tu sebenarnya solat isya tau!

“Ayah! Cepatlah solat, Humaira nak terkencing ni!” Humaira’ mendesak ayahnya yang sedang menekan butang-butang komputer ribanya. Mendengar desakan yang bertubi-tubi, suami saya bingkas bangun terus mengangkat takbir untuk solat Isya.


Saya yang telah solat isya sebelum mereka pulang dari menziarahi anak seorang sahabat yang baru sahaja keluar dari wad kerana radang paru-paru hanya memerhati, kemudian kembali menatap Al-Quran kecil berwarna biru. Khadijah di sisi, sudah lama dibuai mimpi. Sesekali saya mengalih pandangan kepada Humaira’ yang berdiri tidak diam kerana menahan kencing.

“Humaira’ nak buang air ke? Mana boleh tahan kencing masa solat sayang, pergi bilik air dulu kemudian solat semula ya?” Saya bertanya kemudian memberi cadangan.

Dia masih ‘berjoget-joget’ menahannya dan akhirnya dia berlari menuju ke tandas, mungkin sudah tidak tertahan lagi. Keluar sahaja dari bilik air mukanya sudah lain macam, perlahan-lahan saya mendengar tangisannya yang makin lama makin kuat.

“Kenapa Humaira’?” Saya bertanya sambil mengangkat kening ke arahnya. Dalam hati saya mengagak pasti dia menangis kerana kepayahan mengambil wuduk lantaran suhu musim sejuk yang mencecah lima darjah selsius malam itu.

Di musim sejuk sebegini, nak mengambil wuduk memang perlukan mujahadah yang tinggi. Bagi mereka yang boleh menahan wudhuk dalam jangka masa yang lama tidak mengapa tetapi bagi anak kecil sepertinya memang agak sukar.

Kesejukan yang menggigit itu bagai tidak bersimpati walaupun kami berwudhuk menggunakan air suam dari pemanas air. Humaira masih menangis. Saya bingkas bangun mendapatkannya untuk memberi sokongan moral kepadanya bahawa walau apa jua keadaan yang dihadapi, solat mesti juga didirikan.

Saya membuka pili air perlahan-lahan dan menunggu hingga air menjadi suam-suam kuku lalu menadah air untuk Humaira’ berkumur. Terhenti tangisannya seketika tatkala air masuk ke mulutnya, setelah di keluarkan tangisan disambung kembali. Saya menadah lagi air dan membasuh muka seterusnya menyelesaikan anggota wudhuk lain yang wajib-wajib sahaja.

“Waktu musim sejuk begini memanglah susah nak ambil wudhuk sayang, tetapi jika Humaira’ sabar, Allah akan bagi ganjaran dan pahala yang banyak sebab Humaira menyempurnakan wudhuk. Baiklah, sekarang Humaira solat ye, ayah dah habis solat dah tu.” Saya terus memberi kata-kata perangsang dengan jaminan pahala yang istimewa buat insan yang bermujahadah dalam menegakkan syariatnya. Tangisan yang tadinya sudah reda, kembali kuat apabila dia melihat ayahnya telah selesai solat Isya, sedih tak dapat berjemaah bersama.

Humaira duduk di atas sofa menyudahkan esakannya, setelah sedikit tenang dia bangun menunaikan solat isya dalam kepayahan buat seorang anak kecil sepertinya. Usai solat, suami saya memeluknya dan mengiringinya ke bilik lalu menemaninya hingga tidur.

Sesungguhnya saya dapat rasakan betapa sukarnya mendidik anak untuk tetap dalam solat lima waktu. Jika diikutkan rasa belas, sudah pasti saya tidak akan mewudhukkannya dalam cuaca dingin sebegini. Jika tidak kerana perintah Rasulullah supaya mendidik anak-anak solat lima waktu sejak berumur tujuh tahun, sudah pasti saya tidak akan mengganggu tidur lenanya ketika fajar menyinsing untuk bangkit solat subuh.

Walaubagaimanapun, kesusahan itu terbalas ketika melihatnya qiam menghadap Tuhannya, kesukaran itu sirna ketika melihat dia sujud dan rukuk kepada Penciptanya… Subhanallah, Alhamdulillah, Wala ilahaillallah Wallahu akbar, kepada Allah sahajalah saya merafakkan segala tasbih dan tahmid atas kurniaan anak-anak ini dan mudah-mudahan mereka akan menjadi penyejuk mata pengubat jiwa kepada kami hingga ke akhirnya…
Motivasi buat anakanda supaya akan terus istiqamah...

1 comment:

Ummu Insyirah said...

Assalamualaikum..Thanks blog yang menarik dan bnayk perkongsian ilmu disini.Boleh saya tahu kat mana nak dapatkan Prayer chart ni, menarik sangat.