20 July 2011

Jom solat!

Bayu lembut musim sejuk menerpa ke wajah saya. Segar rasanya walaupun saya kadang-kala terpaksa menggosok-gosok telapak tangan untuk melawan kedinginan. Padang rumput yang hijau Torndon Park menerima kedatangan kami dengan penuh ta’abbud kepada Maha Pencipta, lantaran itu sesiapa sahaja yang memandangnya pasti disapa kedamaian kerana zikrullah sang rumput yang tidak pernah henti.

Pagi yang cerah itu disinari mentari menghasilkan kilauan-kilauan yang memukau dipermukaan tasik. Subhanallah! Lidah saya melantunkan kalimat membesarkan Rabbul Izzati…

Humaira’ telah berlari-lari sejak tadi di atas padang yang luas terbentang melepaskan geram setelah sekian lama terpaksa terperuk dirumah. Musim sejuk ini merupakan cabaran besar untuk Humaira menyesuaikan diri dengannya. Bukan kerana kesejukkannya, tetapi kerana masa siang yang agak pendek berbanding biasa menyebabkan waktunya untuk bermain sangat sedikit.

Pulang dari sekolah jam tiga setengah petang, jam empat hingga lima setengah kelas mengaji bersama saya dan tiga orang lagi anak-anak dari Malaysia sudah membawanya ke Maghrib. Sehingga pernah suatu hari dia mengajak saya pulang ke Malaysia kerana bosan tinggal di Australia kerana siangnya sedikit menyebabkan dia tidak sempat bermain. Saya hanya membalas omelannya dengan senyum dibibir.

Maka cuti hujung minggu sebegini kami terpaksa juga membawanya melepaskan perasaan di taman-taman sekitar Adelaide yang memukau pandangan dengan keindahan dan kedamaian.

Khadijah mengejar-ngejar kakaknya. Fokusnya sesekali hilang ketika burung terbang rendah lalu mendarat dengan begitu bergaya. Melihat burung yang jinak, khadijah terkedek-kedek mengekori lalu burung itu terbang lagi menyelamatkan diri.

Saya tersenyum melihat gelagat anak-anak, manakala suami sibuk dengan kamera DSLR kompaknya merakam seribu satu warna-warna alam.

“Ibu! Cepatlah! Humaira nak main di sana!” Humaira menjerit sambil kakinya pantas menghala ke taman permainan yang cukup mengujakan. Macam-macam ada, tidak sabar untuk dia mencuba kesemuanya. Saya yang membawa makanan satu beg besar termengah-mengah mengejarnya.

“Eh, makanlah dulu. Lepas makan baru main.” Jerit saya kembali kepadanya yang sudah jauh ke depan. Dia sudah tidak menghiraukan jeritan saya kerana permainan yang berwarna warni itu lebih dia gemari berbanding spegheti Bolognese yang saya masa pagi tadi.

“Mmm biarlah dia main syifa, lapar nanti datanglah dia tu. Tak boleh tahan dah budak tu” Suami saya mencelah sambil menggeleng-gelengkan kepala melihat anak sulungnya yang memang dari kecil lebih suka bermain dari makan.

Saya melabuhkan punggung di atas padang hijau yang bersih dan terjaga. Sukar mencari tempat rekreasi yang bersih sebegini di Malaysia, entah apa silapnya, jarang sekali dapat menikmati taman-taman tanpa sampah yang bertaburan.

Speghetti Bolognese yang di bawa saya hidangkan kepada suami, tetapi belum sempat dia menyuap kemulut bingkas dia bangun mengejar Khadijah yang tekun mengejar burung, sudah agak jauh dari kami jika tidak diekori bimbang pula sesuatu yang tidak diingini terjadi.

Rekreasi di taman-taman sebegini terlalu banyak yang saya perolehi. Masa yang diluangkan bersama anak-anak, mentadabbur ayat-ayat Allah yang terbentang, melihat gelagat manusia yang datang dan pulang. Masya Allah, semuanya ada nilai tarbiyyah andai akal ingin mendalaminya. Setelah menjamah makanan yang ada saya pergi melayani anak-anak bermain.

Sedar tidak sedar, hari sudah menjelang zohor apabila saya diingatkan oleh suara azan dari telefon. Sungguh kerinduan kepada laungan azan dari corong-corong pembesar suara Masjid di Malaysia amat membekas di dada saya.

“Humaira’! Jom kita solat zohor!” Saya menjerit kepada Humaira yang sedang asyik menghayun buaian.

“Haaaa! Apa ibu?” Dia bertanya, jarak yang agak jauh membataskan pendengarannya tambahan pula ramai anak-anak yang bermain disekeliling menambah gamat suasana.

“Jom! Kita solat zohor sekejap! Nanti Humaira’ sambung main ye!” Saya menambahkan volum suara dan merapatinya.

“Alaaaa… Sekejaplah, Humaira tak puas main lagi ni…” Jawab dia bernegosiasi

“Eh… Mana boleh macam tu, kita berhenti solat dulu lepas tu main la semula. Cepat, ibu kira sampai dua puluh lepas tu kita solat okey?” Saya memberi syarat, jika ikutkan dia, sampai ke petang pun belum tentu akan berhenti. Kaedah mengira ini memang selalu saya praktikkan di tadika untuk mempercepatkan pergerakan pelajar, Alhamdulillah memang berkesan.

“tiga puluh la ibu… eh empat puluh! Empat puluh!” Sekali lagi dia cuba membuat tawar menawar dengan saya. Semakin meningkat usia, makin panjang pula akalnya.

“Tak sayang… Ibu kira sampai dua puluh, kalau humaira tak berhenti, ibu, ayah dan adik pergi dulu. Humaira main la seorang-seorang… satu, dua, tigaaa…” Saya memberi penegasan, tidak mahu dia sambil lewa dengan solat.

Selesai saya membilang hingga dua puluh Humaira’ masih di ats buaian. Saya mula bergerak ke tandas awam. Melihat saya, suami dan adiknya makin menjauh, dia mencicit-cicit turun dari buaian dan mengejar saya.

“Ibu ni… tak tunggu Humaira pun!” Humaira membebel, saya buat-buat tak dengar.

“Okey, kita lumba. Siapa sampai tandas dulu dia menang!” Saya memecut kea rah tandas, namun pecutan ibu beranak dua ini tidaklah sehebat mana. Humaira sampai dulu sambil melompat kegirangan.

“Kita nak solat di mana ni ibu? Ada surau ke kat sini?” Humaira bertanya tulus, mungkin masih teringatkan Malaysia yang surau berada di mana-mana.

“Mana ada surau sayang, kita solat atas rumput je.” Saya menjawab sambil mencari arah kiblat menggunakan telefon, kemudian membentang kain yang saya bawa untuk solat. Suami hanya memerhati.

“Tak payah pakai telekung?” Dia bertanya lagi sambil mengangkat kening

“Tak perlu, cukup dengan menutup aurat dengan sempurna, kita boleh solat di mana-mana sahaja. Humaira kena pastikan rambut tidak terkeluar, lengan baju cukup panjang, stoking tidak koyak, okey, perfect! Dah boleh solat!” Saya memeriksanya dari atas sampai bawah seperti pegawai emigresen di lapangan terbang Adelaide.

Islam itu mudah tetapi jangan dimudah-mudahkan. Memang benar tidak semestinya memakai telekung tetapi kita perlu memastikan pakaian kita cukup sempurna menutup aurat. Berkelana di bumi kanggaru ini memperlihatkan kepada saya berbagai ragam manusia. Yang faham tuntutan sebenar tidak mengapa, tetapi ada juga yang sekadar ‘tangkap muat’. Solat dengan rambut terkeluar sana sini, lengan baju yang agak singkat dan stoking yang jarang hingga menampakkan warna kulit. Jika syarat sah solat pun tidak lepas, bagaimanakah nasib solat itu?

Kami melaksanakan solat zohor hari itu di padang yang menghijau, memohon kepada Allah agar rumput yang dipijak dan langit yang terbentang luas itu akan menjadi saksi kepada kami semua.

“Ya Allah, jadikanlah kami dan zuriat keturunan kami orang yang mendirikan solat.”

No comments: