21 September 2010

Doa dapat bilik

Hari sudah menjelang maghrib. Anak-anak sudah mula meragam dan gelisah lantaran keletihan. Perjalanan yang kami lalui dari Marang, Terengganu ke Tanah Merah di Kelantan cukup perlahan kerana banyaknya lori-lori yang melambatkan pergerakan.


“Ada lagi ke bilik hotel untuk kita ni ye... Maklumlah, sekarangkan musim cuti sekolah, bimbang juga kalau hotel dah penuh, kat mana pulak kita nak duduk ye…” Saya meluahkan kebimbangan hati kepada suami di sebelah.

“Macammana ye Humaira’, kalau kita tak ada bilik? Kita tidur dalam kereta je boleh?” Sengaja saya menujukan soalan itu kepadanya supaya ada tarbiayah yang dapat saya sampaikan kepadanya waktu-waktu senggang begini.

“Haaa! Tidur dalam kereta? Nanti adik nangis macammana?” Dia memang sangat prihatin kepada adik Khadijah. Apa pun masalah yang timbul, pertama yang difikirkan ialah adiknya

“Mmmm kalau begitu, Humaira doa la… Moga-moga Allah bagi kita bilik malam ni. Ni dah nak malam, takut-takut hotel dah penuh. Ibu bimbang la… Humaira doakan ye…” Saya cuba menanamkan rasa pergantungan anak kecil itu kepada Allah s.w.t. Kebimbangan yang saya kongsikan bersamanya disulami dengan mengaharapkan bantuan Allah s.w.t

Walaupun isunya hanyalah mengenai bilik hotel, tetapi saya ingin dalam apa jua keadaan dan situasi, hanya Allah lah yang akan diingati dan diharapkan. Bukan saya, bukan ayahnya atau bukan orang lain selain zat yang Maha Agung.

“Humaira’ dah doa dah!” tiba-tiba suara halusnya memecah gegendang telinga.

“Humaira’ doa macammana? Cuba kakak ulang, ibu nak dengar boleh?” Saya menoleh ke arahnya yang masih menekup jari-jemari ke mulutnya.

“Hi hi hi… Ada laa…” Dia tersengih-sengih. Mungkin malu.

“Macammana Humaira doa kat Allah… Cepat laaa, ibu nak tahu ni…” Saya memujuk. Bukan memaksa tapi saya ingin tahu bagaimanakah bunyinya doa yang dipanjatkan kepada Allah s.w.t.

Setelah beberapa kali memujuk, nyata dia masih malu untuk memberitahu kami. Mungkin perlu guna cara lain.

“Ya Allah… Ada lah bilik hotel untuk kami malam ni…” Saya berdoa dengan suara yang agak kuat agar dia yang duduk dibelakang mendengarnya. Mudah-mudahan dengan itu dia akan memberitahu kami doa yang dimintanya tadi.



“Haaa! Macam tu la Humaira doa tadi!” Nampaknya strategi saya berjaya memancingnya untuk bercerita. Saya tersenyum

“Oooo iye? Humaira doa macam ibu doa ke?”

“Tak la… Humaira doa lain sikit…”

“Lain macammana pulak? Humaira’ doa macammana ek?” Saya tak jemu-jemu ‘menyucuk’ dia

“Humaira doa… Ya Allah, bagilah bilik untuk ayah, untuk ibu, untuk adik dan untuk maira malam ni…” Tulus dan mulus suaranya berdoa kepada Rabbnya. Ikhlas sungguh pengharapan kepada Tuhannya.

Mendengarkan doa yang begitu ikhlas, kami spontan meng ‘amin’kan doanya. Kami terharu.

Kereta terus bergerak laju membelah malam, masing-masing tenggelam dalam keheningan senja. Sekitar jam lapan malam kami sampai ke Tanah Merah dengan harapan yang sama, suami saya singgah di sebuah hotel dan Alhamdulillah doa Humaira’ dimakbulkan Allah.

Ada bilik untuk ayah, ibu, adik Khadijah dan Humaira.

“Humaira’, Alhamdulillah… Berkat doa Humaira’ Allah bagi bilik untuk kita semua. Syukur pada Allah sebab kita tak payah tidur dalam kereta malam ni.” Saya mengingatkan dia untuk terus-terusan bersyukur atas nikmat Allah.

“Alhamdulillaaaaahh…” Humaira’ mengucapkan tahmid dengan wajah yang bercahaya. Senyuman terukir dibibirnya yang indah sambil jari kecilnya meraup wajah…

1 comment:

Anonymous said...

alhamdulillah...
bahagianya hidup ada anak yang solehah macam humayra'..
moga di akhirat sana lebih bahagia...
insya-Allah... ;)