21 September 2010

Tanda syukur

Humaira’ berlari ke sana ke mari mencari-cari permainan yang ingin dimilikinya. Matanya liar memerhati kotak-kotak permainan yang tersusun di atas rak-rak jualan di Toys R Us.




Sekejap-sekejap dia memanggil ibu, bertanya pendapat sesuai tak permainan yang ingin dibelinya. Sekejap-sekejap dia memanggil pula si ayah untuk bertanya perkara yang sama.



Dia sudah mula rambang mata. Bila tengok telefon yang bila ditekan-tekan mengeluarkan bunyi, dia rasa nak beli yang itu. Bila dia melihat meja kanak-kanak, dia rasa nak beli yang itu pula.



“Kakak jangan terburu-buru, tengok perlahan-perlahan, pilih betul-betul...” Saya cuba menenangkan gejolak hatinya. Melihat gelagatnya, seolah-olah satu kedai ingin diangkut balik ke rumah.



“Bang, nak beli mainan apa kat budak-budak ni?” Saya bertanya suami yang juga leka meninjau-ninjau kedai permainan itu.



“Mmm biarlah dia tengok-tengok dulu, bagi dia yang pilih mainan apa yang berkenan di hati.”



Humaira’ terus melilau-lilau di dalam kedai. Sekajap ke depan, sekejap ke belakang. Habis semua rak diteliti, habis semua penjuru dijelajahi.



“Ibu! Ibu! Mai sini sat!” Dia melaung memanggil saya dalam loghat kedah yang agak pekat.



“Ye Humaira’, Kenapa?” Saya pantas ke arahnya kerana malu juga bila dipanggil kuat sebegitu di tempat awam.



“Humaira suka la mainan ni... Humaira nak beli yang ni boleh?” Dia menunjukkan satu kota permainan ‘playdoh’ yang agak besar dan mahal.



“Mahal jugak yang ni, cuba kita tanya ayah, boleh tak Humaira beli mainan ni.” Saya cuba berunding dengannya kerana sebelum ditunjukkan yang ini sudah beberapa cadangannya saya tolak kerana harga yang mencecah ratusan ringgit.



“Ayah... Boleh tak Humaira nak mainan ni... Humaira nak buat burger macam dalam gambar ni. Humaira tak ada lagi mainan macam ni...” Si kecil mula mengeluarkan ayat-ayat ‘cinta’ agar ayahnya sudi memenuhi hajat di hati. Suaranya yang mendayu-dayu memang bisa mencairkan hati sesiapa sahaja yang mendengarnya



“Oooo... Humaira nak yang ni ke.. Apa kata kalau Humaira ambil yang kotak satu lagi ni, yang ni murah sikit, lagipun Humaira’ boleh buat aiskrim kalau beli yang ni.” Melihat harga yang agak mahal itu, ayahnya mengalih perhatian kepada satu lagi kotak disebelah yang lebih kecil dan murah. Masih jenis permainan yang sama.



“Ha! Boleh! Boleh!” Humaira’ melompat-lompat gembira kerana permainan yang diidam-idamkan sekian lama bakal menjadi miliknya sebentar lagi. Dipeluknya mainan itu dan terus sahaja ke kaunter bayaran.



Selesai membayar, kami segera ke kereta untuk terus ke rumah Kak Nani kerana perut yang sudah mula berkeroncong.



“Kakak seronok tak dapat mainan tu?” Saya menoleh ke arahnya sambil memuncungkan mulut ke arah mainan yang masih dipeluknya.



“Seronok! Seronooooook sangaaaaaaaaat!” Teruja benar dia dengan mainan tersebut



“Mmm... Kalau macam tu, kakak kena banyak bersyukur pada Allah. Allah dah bagi kakak mainan ‘playdoh’ tu. Mainan tu cantik, elok, sebab tu la kakak kena banyak syukur kepada Allah” Saya memulakan bicara-bicara tarbiyah buat anak tercinta.



Humaira’ membulatkan matanya, tanda dia kurang faham tentang apa yang saya katakan.



“Kakak tahu tak macammana nak bersyukur?”



“Macammana ibu? Humaira tak tahu la...” Jawab dia sambil menggeleng-gelengkan kepalanya.



“Senang je. Kalau nak bersyukur, kakak kena solehah la. Kakak kena rajin solat, dengar cakap ibu dan ayah, kalau main kongsi dengan kawan-kawan.” Saya cuba menjelaskan konsep bersyukur dengan bahasa mudah sesuai dengan usianya yang baru lima tahun.



“Oooo macam tuuuuu... Boleh! Boleh! Nanti Humaira jadi solehah. Balik rumah nanti Humaira main sama-sama dengan Anis, Alia, Ayong dan Ome.” Humaira tersenyum menyebut satu-persatu sahabat-sahabat baiknya yang juga jiran kami itu. Mungkin dia sedang membayangkan saat-saat manis yang bakal dilalui tatkala membuat asikrim menggunakan permainan yang baru dibelinya tadi.



“Humaira’... Humaira tahu tak...?” saya sekali lagi memancing perhatiannya.



“Tahu apa ibu?”



“Budak-budak kat palestin tu takde pun mainan macam Humaira’ tu?”



“Kesian kat dia orang, tak ada makanan, tak ada mainan, kesian kat dia orang kan?” Saya cuba merangsang pemikirannya agar berfikir tentang kesusahan orang lain juga. Semoga dia tidak tenggelam dalam keseronokan dan kesenangan yang sedang dikecapi olehnya.



“Ha’ah... kesian kat depa kan ibu? Tak ada makanan, tak ada mainan, baju pun tak ada...” Humaira menjawab dengan wajah yang sedih sambil menundukkan kepalanya. Masih dalam pelat kedah.



“Mmm itulah sebabnya kita kena banyak bersyukur. Tak boleh sombong, tak boleh kedekut, kalau kita ada kena kongsi-kongsi dengan orang lain. Allah bagi kat kita bukan untuk kita seorang je, tapi mesti diberi juga kepada orang lain.” Saya menyudahkan sesi tarbiyah saya dengan kesimpulan supaya dia sentiasa berfikir.



Humaira’ mendengar dengan penuh perhatian, kepala diangguk-angguk tanda faham. Moga dia menjadi orang yang sentiasa bersyukur.

No comments: