20 December 2009

Keria tak jadi


Pada satu petang, adik saya yang bercuti di rumah saya meminta saya membelikan ubi keledek kepadanya. Bila ditanya nak buat apa, nak buat kuih katanya. Memandangkan sudah lama benar saya tak berkesempatan nak membuat kuih muih, hajatnya itu saya penuhi dengan penuh besar hati.


Seronok bila ada orang sudi membuat kuih, berbesar hati kerana dia ingin belajar membuat kuih. Saya memang tak berapa pandai nak buat kuih keria dan kuih cik mek molek tu. Cuma pernah buat sekali semasa pergi berbuka puasa di rumah kawan ketika masih belajar di UUM dulu.


Petang itu bermulalah percubaan kami membuat kuih keria dan cik mek molek. Saya yang ingat-ingat lupa cara membuat kuih itu mengarahkan Syafinas merebus keledek yang saya beli itu.


Setelah empuk, saya minta dia lenyekkan dan campur dengan tepung gandum. Sedang dia menggaul-gaul keledek dengan tepung gandum tu, saya memandai-mandai masukkan sesudu demi sesudu air rebusan keledek tadi. Hehe...


Dah banyak tepung gandum yang dicampur ngan adunan. Malangnya ia masih lembik. Lalu saya masukkan lagi, lagi dan lagi. Akhirnya, adunan pun boleh la diuli. Gembira saya!


Setelah menguli beberapa biji. Saya panaskan minyak untuk menggoreng. Nak cuba sebiji dua dulu.


Wah! Kuih dah siap! Tunggu kuih tu sejuk sikit, dan saya pun rasa lah...


"Eh! Pinas! Kenapa kuih ni keras sangat ek?" Tanya saya dengan dahi yang berkerut-kerut.


"Mmm... Manalah saya tahu... Kan Kak Pah yang punya resepi ni..." Tukas dia


"Memang la... Tapi dah lama tak buat, ingat-ingat lupa..." Balas saya sambil tersengih-sengih.


Saya cuba pulak yang lain. Manalah tahu kot-kot yang satu lagi lembut sikit. Tapi memang mustahil lah dari adunan yang sama boleh dapat satu keras satu lembut. Sengih saya masih tidak berakhir.


"Hah! Cuba bagi kat abang rasa, apa komen dia agaknya..." Bisik saya dalam hati.


Dalam langkah penuh keraguan, saya bawakan juga dua tiga biji untuk suami saya rasa.


Suami saya makan, lalu memandang saya dengan senyuman di bibir. Saya mengangkat kening.


"Mmm... Keras sikit laaa... Macam terlebih tepung." Komen ikhlas dari suami saya.


"Ooo ye ke... Mmm mungkin salah masa buh air tadi kot. Takpe lah lain kali cuba lagi" Balas saya kemudian berlalu ke dapur.


"Pinas, takyah la uli dah... Keras ketung kuih kita ni... Memang tak boleh makan la..." Bicara saya dengan nada sedih kerana percubaan kali ini gagal.


"Ya Allah... Sayangnya... Tak membazir ke?" Tanya dia.


"Membazir? Mmm mungkin inilah harga yang terpaksa dibayar untuk sebuah pembelajaran..." jawap saya ringkas.


Belajar dari pengalaman.


Dulu antara ramai adik-beradik saya, saya antara yang paling suka memasak. Saya suka mencuba. Ada yang menjadi, banyak juga yang tak jadi. Ada yang sedap, ada yang tak sedap. Tapi dari situ saya banyak belajar.


Kalau dulu jemput bilis saya selalu saja tak sedap, ada yang masin, ada yang liat, ada yang lembik macam-macam versi. Tetapi setelah melalui semua pengalaman yang tak sedap tu. saya belajar sikit-sikit. Belajar dari kesilapan.


Alhamdulillah sekarang, kalau balik kampung jemput bilis yang saya buat mesti licin... malah selalu juga tak cukup. Itulah hasil dari pembelajaran saya dengan periuk belanga.


Terlalu banyak perkara yang saya belajar dari pengalaman dan kehidupan. Pengalaman yang mengajar saya menjadi lebih baik. Pengalaman yang mengajar saya lebih berdikari. Pengalaman yang mengajar saya jadi lebih tabah. Banyak lagi pengajaran yang saya dapat dari kehidupan ini.


Setiap orang akan menghadapi jalan hidup yang mungkin berbeza. Apa yang penting, bagaimana kita mengambilnya sebagai iktibar bagi memandu perjalanan hingga ke hujungnya. Jika positif, maka positiflah ia. Jika sebaliknya, kita tidak mungkin akan ke mana-mana...



No comments: