01 December 2009

Bagilah dia 3 titik...

“Ibu! Humaira dah pandai tulis Ja, Ha ngan Kho!” Humaira membaritahu saya dengan penuh excited

“Oh! Ye Ke! Cuba Humaira’ tulis, ibu nak tengok!” Balas saya teruja.

Banyak betul perkara yang dipelajarinya di sekolah. Kalau nak harapkan saya mengajarnya… Mmm tak tahu la jadi macam mana.

Humaira menulis huruf jim dan kho. Penuh tertib, cantik!

“Wah! Pandainya Humaira’ tulis… Tapi mana ha?” Puji saya sambil mengangkat kening

Si dia tersengih-sengih… “Haaah… Tulis la ja ngan kho dulu…”

“Ja ngan Kho ada titik, ha tak dak titik.” Dia menunjukkan saya titik yang ada pada huruf jim dan Kho itu.

Huruf ha pun ditulis…

“Ibuuu… Kenapa huruf ha takde titik? Dia bertanya sambil memandang ke wajah saya.

Gulp! Nak jawab apa ni? Bisik saya dalam hati. Payah betul soalannya. Otak saya ligat mencari jawapan.

“Ooo sebab ja ngan kho dah ambik titik dia kot...” Jawab saya dalam tidak yakin. Itu aje lah jawapan yang mampu saya berikan. Saya tersengih-sengih bagai kerang busuk.

“Laaaa…kalau gitu… bagilah dia tiga titik!” Humaira berkata penuh yakin. Dia memandang saya.

Saya yang tak sangka dengan jawapannya tergelak besar. Keras perut saya dibuatnya. Macammana lah dia boleh fikir sampai camtu. Hah hah hah…

“Mmmmh! Ibu ni! Suka gelak kat merro’” Bentak Humaira tak puas hati dengan tindakan saya itu.

“Humaira tak suka la ibu gelak kat humaira’!” Raut wajahnya barganti masam

“Ooppss… Sori… Sori… Ibu bukan gelak kat humaira’..” Saya menekup mulut menahan tawa.

“Dah tu?”

“Ibu gelak kat ibu la… Sebab tak tau nak jawab soalan humaira tadi…” Humaira memandang saya yang terus ketawa. Memang tak boleh tahan lagi… Saya terus ketawa…

Dalam hati saya, lepas ni kalau saya tak tahu jawapannya. Saya akan jawab ‘Wallahu a’laaaam’.
Selesai masalah!

Sesiapa yang ada idea nak jawab apa kat anak kecil ini. Tolonglah berkongsi dengan saya ye…

No comments: