09 November 2009

Kesian, terima kasih!

Aksi Humaira' ketika membuat persembahan nasyid di Majlis Penyampaian Sijil dan Hadiah, Tadika Nursyifa pada 7 November yang lalu.
"Ibu, nak yuyu!" Suara humaira menyentuh gegendang telinga saya meminta susu. Ketika itu dia baru setahun setengah. Baru dapat mulut, kata orang tua-tua.


"Eh... Bukan yuyu la sayang, suusu..." Saya betulkan bahasanya.


Suatu hari, ketika kami melewati tasik, kelihatan beberapa ekor penunggang kuda sedang bersiar-siar di sekitar kawasan itu.


"Humaira! Humaira! Cuba tengok tu! Apa tu?" Jerit suami saya, menarik perhatian si anak kecil. Humaira' yang terkejut, terus melihat ke arah yang ditunjukkan ayahnya.


"Hah tuda, tuda!" Jawab si anak.


"Mmm kuda tu ada dua ekor la..." Saya menambah.


Setelah kuda itu hilang dari pandangan maka bermula lagi sesi pembelajaran bahasa di dalam kereta yang sering kami lakukan secara santai dengan humaira, anak kesayangan kami itu.


"Mmmm... tadi humaira nampak apa ye?" Saya mula bertanya semula


"Tadi kan ibuuuu... merro' nampak tudaaa..."


"Aiiik... Bukan tuda... Kudaaaaaa!" Suami saya membetulkan sebutan kudanya itu.


Begitulah rutin kami, jika dia tersalah sebut, kami akan betulkannya serta merta. Lalu Humaira' belajar setiap masa. Belajar mengenal benda, belajar menyebutnya.


Alhamdulillah, dengan kebijakan yang Allah kurniakan dan dengan kelas kehidupan yang dilaluinya saban hari, seawal dua tahun lebih, Humaira' boleh berbicara dan bercerita dengan bahasa yang yang cantik tanpa pelat yang mengelirukan.


Bahkan ketika kami pulang ke kampung, ramai yang mengatakan Humaira' bercakap seperti budak 5 tahun, sedangkan umurnya masih setahun jagung. Alhamdulillah...


Otey!


Saya kasihan melihat anak-anak yang sudah seusia humaira', tapi bicaranya pelat. Bukan kerana anak itu tidak pandai, tetapi kerana seisi keluarga melayani pelatnya sehingga dia beranggapan bahawa bahasa yang digunakan itu betul dan sempurna.


"Abah! amik tuti... amik tuti..." Anak kecil itu menjerit ke arah ayahnya


Saya yang berada di situ mengangkat kening, tak faham apa yang dikata, lantas bertanya kepada ibunya apa yang diperkata.


"Ooooh... dia suruh abah dia ambil kerusi" Jelas ibunya. Anak itu seusia humaira', tetapi banyak bicaranya yang tak berbutir. Kalau dia bercakap dengan saya, pasti saya terpaksa meminta terjemahan dari kakak atau abang-abangnya.


"Nina tolang kakpah ambil beg baby boleh?" Saya sengaja meminta dia membantu saya. Harapan saya dia memahami bilah perkataan saya.


Dia merenung wajah saya, lalu saya tunjukkan beg khadijah hanan kepadanya.


"Oooooo Otey!" Lantas dia berlari-lari mengambil beg itu dan memberi kepada saya.


"Terima kasih" Ujar saya berbahasa.


"Tama-tama..." Balasnya pula.


Saya tertanya-tanya kenapa lah anak ini sangat pelat butir bicaranya. Banyak yang tidak difahami. Ramai yang tercengang-cengang bila dia berkata-kata. Banyak juga perkara yang tak sampai kerana ketidak fasihannya itu. Kesian saya melihatnya.


Ibubapa main peranan


Anak-anak dilahirkan dengan potensi yang berbeza-beza. Sama ada potensi itu akan bersinar atau tidak, ibubapa punya peranannya. Jika anak-anak kecil ini dilayan pelatnya. "Time tayeh" dibalas "Tame-tame" bagaimana anak-anak ini boleh belajar memperbaiki percakapannya.


Memang pelat dibalas pelat itu didengar comel, tetapi saya bimbang jika ia akan memadam atau menggelapkan potensi anak itu. Jika umur empat tahun masih pelat yang berat, bagaimana kita nak kenalkannya dengan huruf-huruf a,b, c atau alif, ba, ta? Hasilnya anak-anak kecil yang tak tahu apa-apa ini akan ketinggalan berbanding anak-anak lain.


Sebenarnya, cukup sukar mengajar anak yang yang pelat ini membaca. Apakan tidak, jika 'sa' itu dibunyikan seperti 'ta', 'ka' juga dibunyikan 'ta'... Memang peninglah guru-guru dibuatnya.


Begitu juga ketika mengajar Iqra. ta, ka, tsa tidak dapat dibunyikan dengan baik, semuanya dengar seperti sama, maka anak itu akan mengambil masa yang lama untuk mengkhatam muka surat yang mengajar huruf 'tha'...


Memang sukar, memang payah. Dek kerana layanan manja ibubapa terhadap bahasa comelnya itu (pelat). Akhirnya anak-anak ini lambat perkembangannya.


Lambat membaca, sukar menghafal, dan yang paling ketara ialah komunikasi dengan rakan-rakan dan guru-guru juga banyak terganggu kerana masing-masing tidak memahami kata-katanya.


Jika perkara ini berterusan, bagaimana anak-anak ini ingin meluahkan perasaannya? Semasa dia meluahkan perasaannya, bukan perasaannya yang dilayan tetapi bahasanya terpaksa dibuat terjemahan. Orang yang menjadi pendengar terpaksa memerah otak memahami bilah katanya, sehingga emosi dan perasaan terbiar begitu sahaja.


Aduhai, ibu dan bapa... Betulkan lidah anakmu sewaktu masih kecil, kerana bila mereka meningkat usia, bahasa pelat sudah terbiasa, bukan mudah nak dibetulkannya.


Aduhai guru-guru, bersabarlah menghadapinya.


"Ibu, tadi kaaan.. Ahla dia bersajak, pastu dia kata 'kesian, terima kasih!'" Humaira bercerita dengan saya sambil menundukkan kepalanya meniru perbuatan rakannya.


"Bukan kesianlah sayang... Sekian.... Sekian, Terima Kasih" Terang ayahnya


Kah kah kah... Saya dah tak dapat menahan tawa. Akhirnya tawa kami pecah jua...


Begitulah humaira' sentiasa belajar tak kira tempat, tak kira masa. Moga terus maju jaya!





No comments: