03 November 2009

Hargai kelebihan, perbaiki kelemahan

Anak-anak ini lahir dengan kelebihan masing-masing. Hargai mereka, pasti mereka akan menggembirakan kita semua


Sesungguhnya sejak saya berkecimpung di dalam bidang pendidikan kanak-kanak, terlalu banyak yang saya pelajari. Perangai dan karenah anak-anak yang pelbagai, kelemahan dan kelebihan yang bermacam-macam dan juga tabiat dan kebiasaan yang berwarna warni.


Ia cukup unik antara satu sama lain. Amat sukar untuk mencari dua orang pelajar yang sama dari segala segi dan saya pasti saya tidak mungkin akan menemuinya.


Selain daripada itu saya juga belajar untuk menghargai setiap kelebihan setiap pelajar dan bersabar dengan kelemahannya. Apa yang pasti, saya perlu gunakan kelebihannya dan tidak membesar-besarkan apa jua kelemahan seseorang itu, kerasa saya tahu dia hanyalah seorang manusia.


Ada pelajar cepat membaca, lambat pula mengira. Ada yang pandai matematik tapi kurang mahir pula dalam bab hafal-menghafal. Ada yang suka menghafal, tapi kurang mengenal. Jadi anak-anak ini ada perbezaan, jadi kita sebagai ibu bapa harus positif menghadapinya.


Saya rasa sangat gusar dengan trend ibu bapa sekarang yang hanya menilai anak-anak dari segi pencapaian akademik. Bukan saya bermaksud bahawa akademik itu tidak penting, tetapi selain kebijakan akademik, sebenarnya anak-anak masih banyak kemahiran dan kepintaran dalam bidang yang lain.


Bila ibu bapa mula membanding-banding


Saya juga sangat risau bila melihat ibu bapa mula membanding-bandingkan anak mereka dengan anak-anak orang lain. Kenapa anak dia boleh membaca, kenapa anak saya tak boleh? Kenapa anak saya baru baca buku 2, tapi anak dia baca buku 8? Inilah soalan yang selalu diajukan kepada saya.


Di tadika menggunakan konsep yang sama kepada semua pelajar. Kenapa yang ini dah dapat, yang itu tak dapat lagi? Ia sekali lagi bertitik tolak pada perbezaan setiap pelajar. Ada yang IQ tinggi, dan ada pula yang agak rendah. Jadi, bila kita mula membanding-bandingkan, kita akan mula stress dan bila kita stress kita akan mula memaksa anak-anak kita belajar lebih masa. Bila kita menekan anak kita, dan dia rasa tidak selesa. Maka perkembangan anak-anak ini akan jadi semakin lambat.


Saya kasihan dengan seorang pelajar yang duduk di tadika saya. Pada satu hari, dia datang ke tadika dengan badan lebam-lebam. Terkejut saya melihatnya dan bertanya apa yang terjadi. Rupa-rupanya, dia dipukul bapa kerana belum dapat membaca buku dengan lancar.


Saya beristighfar panjang mendengarnya. Saya simpati dengannya. Betulkah tindakan itu? Memukul anak supaya anak lebih rajin belajar. Masya Allah... Saya tidak fikir anak itu akan lebih mudah belajar, bahkan dia akan jadi makin 'bebal' kerana dia tertekan ketika belajar dan takut jika dipukul lagi. Sudah pasti jika dia belajar dalam keadaan begini, prestasinya akan semakin menurun.


Oleh itu, usahlah kita membandingkan anak kita dengan anak orang lain. Carilah sisi positif dalam diri anak kita, lalu gilaplah ia menjadi mutiara. Jika ada sisi negatif, usahlah berputus asa. Asahlah yang negatif itu supaya ia akan menjadi positif.


Ingatlah! Jika anda hendak anak anda menjadi seperti anak orang lain, maka anda perlu menjadi orang lain terlebih dahulu. Adakah itu yang anda mahu???




No comments: