12 April 2015

La Taghdhob Falakal Jannah

Kisah berkenaan hadith "jangan marah"

Kisah 1
Just nak share..balik skolah td hannan sebut hadith ni..alhamdulillah dia faham tapi perbualan seterusnya membuatkan saya terharu..

Katanya "marah tu baik lah Ummi". Ummi jadi hairan. Saya bertanya "mengapa marah tu baik? Marah tu kan perangai syaitonnn (hihi)"

Hannan menjawab,"kalau ummi, abah, dan cikgu marah tak apa..tu sbb Ummi, abah, cikgu sayang..kalau tak marah nanti hannan akan selalu buat salah." 

Dia cakap cikgu yg bgtau.. alhamdulillah terima kasih cikgu, akhirnya dia dpt mesej ni walau sentiasa bgtau dia ttg hal ni

kisah 2

Dlm byk2 hadith yg dipelajari di sekolah, saya suka hadith ni sebab ia terlalu dekat dgn saya..selalu marah..huhu.. 
Sedang si kakak seronok mewarna buku.. Dtg si adik membuat kacau.sama sibok dengan si kakak..nk mewarna jugak la tu.. 

Iffat: Adik!!! Jgn kacau la.pi sana..!!

Ibu: ehhh.. Macammana hadith yg cikgu ajar tu?? Jgn marah nnt kamu masuk syurga..

Iffat: bukan marah la.. Iffat lawak2 je.. 

Hehehe.. Pandai cover pulak..

>> lepas ni bahaya kalau nak marah2 takut anak bacakan hadith ni kat ibu..<< 
Bagus hadith yg cikgu2 ajar pd anak2.. Parent pun boleh belajar sama dan apply dlm kehidupan harian..

kisah 3

Semalam, Insyirah membacakan hadis yang dihafalnya di tadika kepada ayah,
"La taghdob, fa lakal jannah" sebut Insyirah dengan pelat dan bangga.
"Hah, apa maksud dia," tanya saya, agar hadis yang dihafal diketahui juga maknanya.
"Jangan marah, tidak akan masuk syurga!" Jawab Insyirah dengan bersemangat.
"Hoi! Salah tu! Jangan marah, bagimu syurga la!" Sergah ayah, terkejut pula mendengar maksud yang bertentangan.
"Aaa'aaa laaa, shilapan lah pulaaa" Balas Insyirah sambil tersengih-sengih. Lalu berlari pergi malu tersipu-sipu dan cuba mengesahkan jawapan dengan kakak-kakaknya pula.
Insyirah, Insyirahhh, dalam pelat-pelat dia pun, dah hampir 7 hadis yang dihafaznya di tadika nursyifa. Malu juga ayah kepada dia. 
Terima kasih cikgu-cikgu semua.

1 comment:

Nadiah Hanum said...

assalamualaikum puan...tertarik saya dgn blog ini...tahniah utk puan kerana berjaya mendidik anak2 dgn nur islam...doakan saya juga diberi kekuatan utk memberi yg terbaik utk anak2 saya ya...:)