02 November 2014

KIta pasti akan merinduinya


Dulu, tatkala saya keletihan mengurus anak2 yang berbagai-bagai karenah.
ketika saya membebel melihat rumah yang baru dikemas bersepah semula dek penangan keaktifan anak2
lalu saya meluah rasa kepada suami ketika kami duduk bersantai2 minum petang, bukan saya mahu mengeluh kerana keletihan seharian melayani anak-anak tetapi sekadar berkongsi rasa agar penat yang ditanggung hilang dibawa angin lalu.
"Abang, penat betul hari ni dengan budak-budak.. Macam2 ragam, rumah baru je vacum, belum sampai 5 minit dah berterabur dengan biskut.."
"Abang, adoi tak larat la nak kemas rumah, baru je susun buku, budak-budak ni dah sepahkan semula.."
"Abang, sakit kepala bila dengar budak-budak ni bergaduh sesama mereka, bila ditegur sekejap sahaja senyap, lepas tu bergaduh lagi.. kadang-kadang bukan ada apa pun, saja cari gaduh.."
begitulah bebelan saya ketika saya betul-betul penat.. Suami mendengar dengan wajah penuh simpati, cuba memahami apa yang saya lalui saban hari.
"sabarlah yang, sekejap saja, nanti anak-anak besar, mesti kita akan rindukan keletah mereka.."
"Bila mereka dah besar, dah tiada kedengaran jerit pekik mereka, bila mereka sudah dewasa, dah tiada yang nak tumpahkan air dan sebagainya.. kita pasti rindukan suasana sekarang ni, walaupun penat tapi ia tak mungkin akan berulang kembali. walaupun letih namun ia adalah kenangan manis.."
"Sabarkan saja, kita sedang mengumpul pahala.."
"NIKMATI sahaja saat-saat indah ini.. bersyukur sebanyaknya, kerana ada di luar sana yang belum diberi nikmat punya anak, sedangkan kita Allah berikan kita anak2 yang aktif dan sihat.."
"Anak-anak sepahkan buku, bermakna mereka mahu membaca buku. Anak2 tumpahkan air kerana mereka sedang belajar menuang air, anak-anak taburkan biskut bermakna mereka masih berselera untuk makan, anak-anak sepahkan mainan bermakna mereka sedang menggunakan akal fikiran.."
"Jika letih mahu mengemas biarkan saja dulu, bila dah ada tenaga, ajak mereka mengemas sama2.. Sabarlah ya, kita akan merinduinya ketika anak-anak sudah besar belaka.. Masa akan berlalu pantas, jika tidak dinikmati waktu2 mereka kecil, mereka akan cepat sekali dewasa dan kita akan sunyi ."
Begitu nasihat suami setiap kali saya meluahkan perasaan.
Hati saya bagai disiram dengan air dingin, tubuh yang tadinya letih terasa bagai dikurnia tenaga luar biasa. Kepala yang berat, tiba-tiba terasa ringan.
Bila sang suami sudi mendengar dan memahami, ia rahmat buat si isteri..
Si isteri bukanlah mahu mengeluh sana sini, tetapi sekadar berkongsi perasaan, hanya memerlukan sedikit perhatian.
Buat ibubapa yang keletihan, NIKMATIlah keletihan dan kelesuan itu kerana ia akan menjadi memori terindah dalam kita melayari kehidupan rumah tangga ini...
Percayalah, kita pasti merinduinya satu ketika nanti...
Hisham Sharif terima kasih kerana sudi meminjamkan telinga 

1 comment:

zzarina hasim said...

ank sy br sethn stgh..tp sy dh rindukn keletah dia sblm ini..pntsnya msa berlalu..