28 July 2010

Selamat Hari Lahir Khadijah Hanan


Khadijah yang masih dalam bedungan

27 Julai 2010, genap sudah setahun umur Khadijah Hanan. Tidak terasa masa pantas berlalu, Khadijah telah menginjak usianya. Sedar tak sedar, dia yang dahulunya hanya tersenyum, kini sudah ligat berjalan ke sana ke mari. Panjang akalnya mengusik kakak dan orang sekeliling.

Kesakitan yang dialami di dalam bilik bersalin tatkala bertarung nyawa melahirkannya bagaikan baru semalam.


Dah pandai meniarap...

Terserlah segala kebesaran dan kekuasaan Allah. Dari bayi yang hanya pandai menangis, hari ke hari sudah pandai meniarap. Dari hanya berpusing-pusing di satu tempat, laju pula menjulur ke depan mencari 'juadah' untuk masuk ke mulut.

Meningkat ke usia tujuh bulan bergerak pula seperti harimau bak kata kakak. Seterusnya tanpa diajar oleh sesiapa, si kecil mula mengatur langkah. Walaupun pada mulanya langkahnya senget benget bahkan selalu juga menyembah bumi, tetapi itulah sunnah alam, langkah seribu bermula dengan langkah yang satu.


Langkah bermula...

Maha Suci Allah yang telah mengajarkan seluruh makhlukNya. Maha Suci Allah yang mentadbir makhlukNya dengan penuh kesempurnaan.

"yang kepunyaan-Nya-lah kerajaan langit dan bumi, dan Dia tidak mempunyai anak, dan tidak ada sekutu bagi-Nya dalam kekuasaan (Nya), dan Dia telah menciptakan segala sesuatu, dan Dia menetapkan ukuran-ukurannya dengan serapi-rapinya." 25:2

Maha Suci Allah yang telah menghidupkan manusia berperingkat-peringkat, sesungguhnya kita hanya akan kembali kepadaNya.

"Hai manusia, jika kamu dalam keraguan tentang kebangkitan (dari kubur), maka (ketahuilah) sesungguhnya Kami telah menjadikan kamu dari tanah, kemudian dari setetes mani, kemudian dari segumpal darah, kemudian dari segumpal daging yang sempurna kejadiannya dan yang tidak sempurna, agar Kami jelaskan kepada kamu dan Kami tetapkan dalam rahim, apa yang Kami kehendaki sampai waktu yang sudah ditentukan, kemudian Kami keluarkan kamu sebagai bayi, kemudian (dengan berangsur-angsur) kamu sampailah kepada kedewasaan, dan di antara kamu ada yang diwafatkan dan (ada pula) di antara kamu yang dipanjangkan umurnya sampai pikun, supaya dia tidak mengetahui lagi sesuatupun yang dahulunya telah diketahuinya. Dan kamu lihat bumi ini kering, kemudian apabila telah Kami turunkan air di atasnya, hiduplah bumi itu dan suburlah dan menumbuhkan berbagai macam tumbuh-tumbuhan yang indah.

Maha Suci Allah kerana menciptakan manusia sebagai sebaik-baik kejadian.


Menjengah masa depan...
Doa ibu, moga anak-anakku akan menjadi hamba Allah yang terbaik dan kembali kepadaNya bersama Redha dan keampunan Allah s.w.t

Selamat Hari Lahir Khadijah!

No comments: