26 July 2010

Berhentilah menjadi orang gila

Pantas sungguh masa berlalu. Pejam celik pejam celik umur sudah merangkak ke angka tiga puluh. Anak sudah bertambah. Uban sudah mula berceracak. Perut pun juga makin maju ke depan. Garis-garis di wajah juga kian tampak.


Tetapi kita masih sahaja di tahap lama. Kehidupan seperti juga biasa, iman dan amal tiada gaya menuju puncak, tetap begitu juga. Tidak menaik, malahan turun pula. Terkadang hati bertanya, kenapa kita masih di sini. Melalui hari demi hari tanpa perubahan yang bermanfaat untuk persekitaran dan diri sendiri.

Sering juga kita mengeluh, aduhai diri… kapankah kita akan mencapai langit? Bilakah masanya kita akan menjadi insan yang berbakti kepada masyarakat dan umat? Yang jika mati meninggalkan nama sebagai insan berjuang, bukan hanya meninggalkan hutang piutang. Bilakah itu, dan bilakah ini…

Kerap juga kita berharap, usaha yang sedikit itu, menghasilkan impak yang besar. Amal kita yang acuh tak acuh itu, mendapat perhatian dari Allah s.w.t. Zikir dan fikir kita yang sekelumit itu, dikira sebagai tafakur dan tanda syukur ke atas segala pemberianNya.

Wahai diri yang sering lupa dan alpa!

Kata Armstrong:

Orang yang paling gila ialah orang yang melakukan sesuatu dengan cara yang sama tetapi mengharapkan hasil yang berbeza.”

Benarlah kita memang gila. Selalu sahaja mengharapkan perubahan yang hebat sedangkan kita asyik melakukan kerja dengan tahap kesungguhan yang sama.

Kita lah yang gila kerana menjalani rutin hidup seperti tahun-tahun lalu juga tetapi kita berharap hidup kita akan bergerak ke peringkat yang lebih tinggi dan sempurna.

Berhentilah menjadi orang gila!

Cara kita berkerja menentukan natijahnya. Bagaimana kita berkerja, tanyalah diri kita yang makin dimakan usia. Modal kita makin berkurangan dek umur yang makin pendek jangkanya.

Masa memang tidak menunggu kita, kitalah perlu mengejarnya. Berhijrahlah dari diri kita yang biasa-biasa untuk menjadi hamba tuhan yang luar biasa.

Berhentilah menjadi orang gila!

No comments: