12 October 2009

Baru

"Kak Syifa, saya nak berhenti kerja hujung tahun ni. Kenduri saya bulan 12 nanti... So nak buat persiapan la." Terang Imah tentang pemberhentiannya.

Dia antara pekerja yang paling lama bekerja dengan saya. Bekerja sejak 2006, bermakna sudah 3 tahun dia bersama saya. Saya pun sudah sangat selesa dengan dia. Sayang mahu melepaskannya, tapi apakan daya, dia bukan milik saya.

Tahun ini merupakan tahun yang agak mencabar bagi saya. Di awal tahun saya mengalami alahan, pertengahan tahun pergi mengerjakan umrah, tiga suku tahun saya cuti bersalin, hujung tahun pula ada beberapa guru yang berhenti kerana pelbagai sebab.

Pembantu setia

Walaubagaimanapun saya sangat bersyukur kerana punya seorang pembantu setia. Cikgu Nor yang sangat setia. Membantu saya tak kira masa. Biarpun tugas yang saya lambakkan padanya agak banyak, namun dia menerima dengan penuh tanggungjawab. Dia juga melunaskan segala amanah itu dengan cukup baik.

Oleh sebab itu, saya memberi kepercayaan yang tak berbelah bahagi kepadanya untuk membuka cawangan kami yang ke empat di Kuala Lumpur menjelang 2010. Lantaran dia masih duduk berasingan dengan suami kerana bekerja di Kuala Lumpur, dia menerima tawaran saya dengan hati terbuka.

Saya harap peluang ini dapat dipergunakan sebaiknya. Sampai bila nak bekerja dengan orang lain, sudah tiba masanya dia harus berdiri di atas kaki sendiri.

Guru baru

Oleh kerana ada guru yang berhenti, maka tahun depan saya akan bertemu guru baru. Saya perlu melatih mereka agar mereka dapat memberi khidmat terbaik kepada pelajar-pelajar lama dan baru. Saya juga perlu menyesuaikan diri dengan orang baru.

Banyak yang baru dalam hidup saya tahun depan. Apa yang selalu saya pesankan dalam diri saya, usah bandingkan yang baru dan yang lama. Terima seadanya. Hargai kelebihannya dan perbaiki kelemahannya.

Jika terus membanding-banding, kita bukan memperelokkannya malah mungkin merosakkannya.

1 comment:

Whitney said...

Greeat reading your blog