28 October 2012

Allah sedang memakbulkan doamu


“Mengapakah Allah menguji saya dengan semua ini? Saya sentiasa berdoa kepadaNya agar saya dikurniakan kesabaran dan kekuatan, tetapi semakin lama semakin keras pula ujian daripadaNya.. Allahu Akbar… saya bimbang andai saya tak mampu lagi menanggungnya…”  begitu bicara seorang sahabat.

“Sahabatku, mungkin Allah sedang memakbulkan doamu.” Jawab teman karibnya yang sentiasa sabar dan setia bersama di waktu suka dan duka.

“Kamu kata Allah sedang memakbulkan doa saya? Lalu, kenapa ujian ini tidak pernah surut dari hidup saya?”

“Sahabat, bukankah dulu, semasa kita mula-mula disapa tarbiyah, kita pernah sama-sama berdoa semoga Allah membersihkan hati kita, mengampunkan dosa kita dan kita berdoa agar Allah memberi kekuatan supaya kita sentiasa dekat denganNya?” jawab sahabat karibnya lagi

“Memang kita sentiasa berdoa begitu, tetapi apa maksudnya Allah sedang memakbulkan doa-doa kita itu sebagaimana yang kamu katakan tadi?”

“Begini sahabatku, mungkin Allah sedang mengampunkan dosa kita ketika kita bersabar dengan ujian-ujian berat ini. Mungkin Allah sedang membina kekuatan dalam diri kita ketika kita sedang ditimpa musibah ini. 

Dan mungkin juga dengan ujian yang ditimpakan inilah Allah ingin kita sentiasa dekat denganNya. Tidakkah Allah sedang  memakbulkan doa yang pernah kita panjatkan dulu? Namun bukan seperti yang kita bayangkan tetapi dengan cara tersendiri mengikut kebijaksanaan Allah s.w.t.” jelas teman rapat itu lagi.

“Masya Allah… Betul juga kata kamu, saya meminta, maka Allah memakbulkan dengan caraNya, bukan dengan cara yang kita fikirkan… Allahu Akbar, sungguh kerdil kita ini sahabatku…”

Doa, kita selalu mengharapkan doa kita dimakbulkan Allah. Bahkan sering pula ternanti-nanti bilakah doa-doa kita akan dimakbulkanNya.

Jika tidak dapat sebagaimana yang kita fikirkan, selalu sahaja kita menyangka bahawa doa kita tidak diterima sedangkan mungkin sahaja doa-doa kita sedang dimakbulkan dengan cara yang tidak disangka-sangka.

Pernah saya mendengar sebuah cerita, seorang wanita merasa sudah penat bekerja. Lalu beliau sentiasa berkata : “Aduhai, alangkah indahnya andai aku diberikan duit tanpa perlu bekerja.”.

Tidak lama selepas itu, wanita itu mendapat penyakit barah, maka dengan penyakit yang berat itu, majikannya sudi memberikan wang ehsan setiap bulan sebagai menghargai jasanya kepada syarikat.  Allahu Akbar!  Allah memakbulkan doanya untuk mendapat duit tanpa bekerja dengan memberinya penyakit!

Seorang ibu, selalu marahkan anaknya kerana suka menyepahkan rumah. Setiap kali ada jiran atau tetamu dating ke rumah, beluau akan berkata : “Sejak ada anak ni, rumah saya asyik bersepah sahaja. Bagusnya kalau rumah ini sentiasa bersih dan kemas.”

Lalu tidak lama kemudian, anak kecilnya kembali ke Rahmatullah, maka tiada siapa lagi yang akan menyepahkan rumahnya lagi.

Seorang usahawan sentiasa berdoa kepada Allah agar perniagaannya bertambah maju, lalu pembantunya tiba-tiba berhenti kerja dan ingin memulakan perniagaan sendiri. Di dalam fikiran si usahawan, pasti perniagaannya akan merosot tetapi rupa-rupanya Allah mengurniakan dia dengan seorang pekerja yang lebih baik dari pekerja yang sebelumnya.

Masya Allah, bukankah Allah sedang memakbulkan doanya dengan memberi sedikit ujian agar diberikan kepadanya sesuatu yang lebih baik?

Oleh itu, andai ditimpa ujian atau musibah, ingatilah kembali doa-doa kita sebelum ini. Mungkin ia adalah jalan untuk Allah menjawab doa kita di masa lalu. Bersabarlah dengan ujian dan bersyukurlah dengan kurniaan.

Sentiasa positifkan fikiran bahawa apa jua yang sedang kita alami adalah susunan daripada Allah yang Maha Mengetahui dan pastinya itu adalah yang terbaik buat diri kita. 

Moga Allah mengurniakan kita yang terbaik untuk dunia dan akhirat kita... 

No comments: