26 July 2012

Madrasah Ramadhan 1 : Raungan si kecil yang menyentuh jiwa

Semalam, dari pagi anak kecil itu tidak lena tidurnya. Tidur sekejap, kemudian menangis, tidur sebentar kemudian menangis lagi mahu menyusu. Saya tidak dapat buat apa-apa,  memang terasa susu badan tidak banyak. Mungkin malam tadi kurang minum air.

Menjelang petang, insyirah semakin tidak selesa, menghisap susu, kadang-kadang marah kerana terlalu sedikit susu yang keluar. Saya cuba memberinya susu ibu yang telah saya perah beberapa hari sebelum Ramadhan, namun dia tidak mahu. Mungkin tidak suka dengan puting yang keras itu.

Allahu akbar! Hampir-hampir saya menangis melihatnya meraung kelaparan. Tersiksa sungguh jiwa seorang ibu apabila melihat anaknya begitu. Dalam kebuntuan saya itu, lantas saya teringat keadaan anak-anak Somalia yang jauh lebih dhaif. Anak kita mungkin hanya lapar beberapa jam namun anak-anak di Somalia kelaparan saban tahun, malahan ada yang menemui maut kerana kebuluran.

 Apalah yang boleh diharapkan oleh si ibu ini selain kepasrahan kepada Allah S.W.T?



Insafilah mereka yang lebih hebat diuji berbanding kita..


Jiwa saya menangis, hati saya resah hanya untuk seketika, tetapi bagaimanakah rasa seorang ibu di Somalia atau di tempat-tempat yang mengalami krisis makanan? Pasti mereka lebih parah lagi dan terpaksa pula pasrah dengan keadaan yang menimpa.

Benarlah puasa dan Ramadhan itu medan mendidik jiwa. Andai kita punya makanan untuk disantap, bertaqwa dan bersyukurlah banyak-banyak kerana diluar sana mungkin ada yang tidak mampu bersahur dan tiada pula juadah untuk berbuka.

Allah bantulah saudara-saudara kami yang tidak terbela di sana…

No comments: