04 June 2011

Resipi Apple Pie

Mmm sudah lebih sebulan saya tidak mengemaskini blog ini... Tiada alasan yang ingin saya berikan. Semuanya salah saya yang tidak bijak mengurus  waktu, lantas terpaksa membiarkan blog ini sudah berlumut.. Mudah-mudahan entry ini (walaupun hanya berkongsi resipi) akan menyegarkan kembali semangat saya yang telah lama malap untuk terus mengisi blog ini dengan perkongsian bermanfaat.

Mungkin juga saya ini tiada apa-apa, maka bagaimana pula saya ingin memberikan sesuatu kepada orang lain... Nampaknya saya perlu meningkatkan lagi nilai diri saya agar saya boleh memberi banyak lagi kepada orang lain...

Di bawah ini saya kongsikan resipi yang saya minta dari Kak Syidah, sedap... Cubalah ye!

Base :

2 1/2 cup SR flour
1 tsp baking powder
1 cup sugar
1 cup milk
1 cup oil
1 cup butter (melted)
3 eggs

Topping
2 kilo apples
1 cup sugar
1 tsp cinnamon
1 tsp cloves

Method:

1. Peel apples, cut into small pieces.
2. Place apple into pot, sprinkle sugar, cinnamon, cloves and mix altogether and cook until juice is absorbed.
3. Leave to the side
4. Beat the eggs & Sugar
5. Sloely add oil, melted butter and remaining ingredients followed by flour last.
6. mix altogethet and pour 1/2 mixtures into baking pan
7. Add apple mixture
8. cover it with the remaining mixture
9. Place in oven 40-45 minutes (160)
10. NGAP!

Selamat mencuba!

No comments: