12 March 2011

Bukan sekadar bencana...

Bungkam. Itulah yang terjadi kepada saya tatkala melihat rakaman kejadian tsunami yang berlaku di jepun melalui internet.


Melihat bangunan yang ranap dihempas badai, kereta-kereta hanyut dibawa arus deras yang tidak berbelas ehsan, air hitam pekat yang menenggelamkan kebun, ladang dan sawah padi dan menyapu bersih segala yang ada di laluannya,serta bumi yang terbelah. Istighfar tidak putus dari lidah dan jiwa saya.

Terasa betapa kerdilnya insan ketika Allah menunjukkan kekuasaannya. Terasa betapa lemahnya manusia ketika Tuhannya menunjukkan peringatanNya.

Pada waktu bencana ini, harta dunia seperti bangkai, tiada harga dan dan tidak dipedulikan lagi. Yang diharap hanyalah belas ihsan dari Allah s.w.t.

Jika menusia biasa melihat apa yang berlaku sebagai bencana alam, bagi seorang mukmin ia bukan lah sekadar itu. Terlalu banyak iktibar yang perlu diambil dan pelajari.

Sesungguhnya, apa yang kita ada, boleh sahaja dilenyapkan Allah dalam sekelip mata.

Sesungguhnya, Allah sahaja tempat pergantungan kita, maka ingatlah Allah ketika senang nescaya Allah akan mengingatimu ketika dalam kesusahan.

Sesungguhnya, semua yang ada dimuka bumi ini adalah dibawah penguasaan yang Maha Agung, oleh itu janganlah ada sedikit jua rasa sombong di dalam diri kita

Walau bagaimana hebat teknologi yang dicipta oleh manusia, ia pasti tidak dapat menandingi kuasa dan kekuatan tentera Allah yang berupa gelombang dan sebagainya

Ya Allah terlalu banyak iktibar yang boleh dan perlu diambil dari ketentuanMu ini. Seseungguhnya kepadaMu lah segalanya dan kepadaMu lah kami akan kembali….

Kepada yang terlibat dengan bencana ini, moga ia menjadikan kita hamba yang lebih dekat kepadanya…

Bagi yang tidak terlibat, ia juga adalah bahan tarbiayh buat kita agar kita kembali kepadaNya...

No comments: