07 January 2013

Lollipop syurga


“Nasihah, nasihah nak masuk syurga tak? Dalam syurga ada lollipop banyaaaakkk…” kedengaran suara khadijah bercakap dengan nasihah, sambil memaling ke arah nasihah, khadijah begitu serius berbicara tentangnya. Sambil tangan mereka berpegangan, khadijah bertanya seperti hendak ke taman permainan esok lusa.

Ketika itu, saya, ummi nasihah dan babah nasihah sedang sibuk memetik buah ceri di Kebun Stella Creek. Aktiviti memetik buah ceri merupakan aktiviti kegemaran di musim panas kerana pada musim ini sahaja ladang-ladang ceri akan dibuka untuk aktiviti ‘pick your own’ oleh para pengunjung. Di dalam ladang pengunjung boleh makan sebanyak-banyaknya, dan akan dibekalkan dengan baldi untuk mengisi buah yang hendak dibeli dan dibawa pulang.

Mendengar perbualan khadijah dan nasihah, babah nasihah menyampuk : “Mmm kalau nak masuk syurga, kita kena buat apa?”

“Kita kena solat.” jawab khadijah

“Haa.. Khadijah suruhlah nasihah tu solat ya.. Boleh masuk syurga sama-sama..” sambung babah nasihah lagi.

Saya dan ummi nasihah yang duduk berdekatan ketawa mendengar perbualan mereka. Terasa indah apabila bual bicara mereka adalah tentang pahala dan syurga.

“Hihi, tak pasal-pasal nasihah jadi mad’u (orang yang didakwah) khadijah hari ni. Lawak-lawak.” Saya mengomel.

“Tak mengapa la kak, bagus lah tu…” Ummi Nasihah membalas

Syurga dan neraka, pahala dan dosa merupakan sebahagian daripada asas-asas keiman yang perlu ditanamkan di dalam diri anak-anak. Kecintaan kepada syurga dan kebencian kepada neraka akan membantu mereka untuk beribadah dengan lebih bersungguh-sungguh tanpa mengharapkan ganjara-ganjaran dunia semata-mata.

Tidak salah jika hendak menjinakkan mereka dengan hadiah-hadiah, tetapi adalah lebih baik lagi andainya ganjaran syurga lebih diwar-warkan kepada mereka agar segala tingkah laku dan apa jua yang dilakukan adalah kerana ketaatan kepada Allah.

Sampaikanlah khabar gembira (syurga dan keindahannya) kepada mereka terlebih dahulu sebelum kita menakutkan mereka dengan siksa api neraka.

Ceritakan kepada mereka tentang pahala yang melimpah ruah buat mereka yang berbuat baik, sebelum kita menekan mereka dengan kengerian dosa dan syaitan yang menyesatkan.

Tanamlah di dalam jiwa mereka bahawa hidup beragama itu bakal membuahkan kemanisan buat mereka.

Biar mereka rasa bahawa betapa penting agama di dalam kehidupan mereka dan mereka perlu kepadanya.

Biar mereka merasakan betapa indah hidup mengikut syariat kerana ganjaran yang Allah sediakan lebih hebat daripada dunia dan seisinya.

Andainya mereka telah memahami hakikat tentang syurga dan neraka, maka segala kesusahan dalam metaati perintah Allah akan sabar diharungi. Segala kesukaran meninggalkan laranganNya akan tabah dilalui semata-mata mengejar syurga yang dirindui.

Bersahabat hingga ke syurga! Insya Allah...
Tidak kisah jika semasa kecil mereka membayangkan bahawa syurga itu penuh dengan lollipop dan aiskrim yang berbagai warna. Transformer yang hebat-hebat belaka. Mereka mengimpikan berpakaian seperti puteri kayangan dan bermacam-macam angan-angan.

Biarkan mereka berimaginasikan mengikut kemampuan akal mereka kerana semakin mereka dewasa dan menekuni kitab Allah s.w.t, mereka akan mengetahui bahawa syurga itu adalah tempat yang tidak dapat dibayangkan dengan fikiran, tidak dapat digambarkan dengan mata dan tidak pernah didengar oleh telinga.

Oleh itu, banyakkanlah menyebut tentang syurga dan pahala dalam kehidupan seharian kita bersama mereka. Panggillah mereka dengan gelaran ‘ahli syurga’ dek kerana bersihnya mereka dari dosa dan noda.

Mari kita bersama menanamkan rasa cinta kepada syurga, agar ia menjadi buruan mereka.

Wallahua'lam

No comments: