08 October 2012

Sedangkan lidah lagi tergigit...


“Abang, kita baru sahaja berkahwin. Syifa belum kenal abang, dan abang juga berlum kenal syifa.. Jadi, jika ada apa-apa yang abang tidak suka pada syifa, abang tegur ya…” Saya memulakan bicara setelah beberapa ketika kereta  bergerak dari rumah ibubapa saya menuju ke Terengganu. Baru beberapa hari lalu kami diijabkabul. Inai pun masih merah dijari.

Kami memang belum kenal hati budi masing-masing, belum pernah keluar berdua, belum sempat bercinta,  kami dipertemukan oleh pihak ketiga. Saya kenal beliau hanyalah dengan sedikit cerita dari orang tengah dan beberapa kali taaruf. Sudah pasti banyak lagi yang misteri bagi saya tentang dirinya dan begitu juga dia.

Mata suami tertumpu ke hadapan. Menggeleng tidak mengangguk pun tidak.

“Bukannya apa, lebih baik kita hidup bersama secara telus dan berterus terang. Andai kita senyap dan tidak berkata apa-apa andai ada yang mengusik jiwa, susah juga, nanti masing-masing makan hati pula.”

Dia masih membisu. Menggerutu juga dalam hati saya bila dia sepertinya tidak memberi apa-apa respon. Oh, inilah antara cabaran untuk menerima dia seadanya.

Lama kami menyepi, maklumlah baru berkahwin, masih malu-malu nak bercerita.

“Kalau abang tegur, ayang tak terasakah?” Suara suami saya menyentuh gegendang telinga saya yang sedang melayan perasaan. Sedang berfikir rupanya tadi.

“Mmm… Mungkin juga  akan terasa… Tetapi lebih baik terasa sekejap daripada kita saling memendam rasa. Pada syifa, jika kita tidak pandai meluahkan perasaan, bimbang-bimbang perkara kecil mejadi besar. Penyakit ringan menjadi berat. Penyakit yang kecil, andai dibiar lama-lama mungkin bertukar menjadi barah. Bila dah jadi begitu mungkin sangat sukar untuk disembuhkan.” Saya memberikan rasional kenapa perlunya kami saling tegur menegur dan saling berterus terang.

 Berapa banyak perkahwinan yang berkecai hanya kerana komunikasi yang gagal. Masing-masing membisu. Apabila ada yang rasa tidak kena, hanya disimpan di dalam hati. Kadang-kadang menganggap pasangan akan memahami satu masa nanti. Namun mana mungkin pasangan dapat menebak apa yang kita suka dan sebaliknya. Bukankah kita dan dia datang dari planet yang berbeza?

Cara fikir orang lelaki, tidaklah sama dengan cara fikir orang perempuan. Cara bertindak orang lelaki juga tidak sama dengan cara orang perempuan bertindak. Tambahan pula sepasang suami isteri datang dari didikan keluarga yang berbeza. Jadi sudah pasti akan terdapat banyak pertembungan dalam banyak perkara. Jika soal bancuh kopi pun ada cara masing-masing, inikan pula soal besar-besar melibatkan pembangunan keluarga dan sebagainya.

Pada saya, di dalam melayari kehidupan rumah tangga yang tidak sunyi dari ombak dan badai. Suami dan isteri perlu saling tegur menegur agar pelayaran selamat menuju ke destinasi. Jika tidak, dibimbangi lantaran hebatnya dihempas ombak nan mengganas, bahtera kita karam di tengah lautan.

Mungkin akan ada yang barkata: “Saya tak pandailah nak berterus terang. Tidak tahu apa nak dikata. Lidah kelu seribu bahasa.”

Jika tidak pandai bercakap secara berdepan, boleh sahaja dengan cara menulis. Bahkan, kerapkali tulisan lebih menyentuh hati. Lebih tersusun kata, dapat mengelak terkasar bahasa dan tertinggi suara. Maklumlah, jika sedang beremosi, sukar mengawal diri.

Ingin lebih  menarik lagi, boleh juga diselitkan hadiah bukti cinta bahawa teguran yang kita sampaikan bukanlah kerana tidak suka tetapi mengharapkan cinta ini membawa kita bersama ke syurga.

Disamping itu, kita perlulah bijak memilih masa. Tegurlah diwaktu si dia dalam keadaan selesa, perut sudah kenyang, sambil  urut-urut kepalanya (walaupun urutan kita seperti membuat jemput pisang) atau bila-bila masa yang dirasakan kedua-dua pihak boleh berbicara dengan tenang dan terbuka.

Andai tidak bijak berbahasa, apa kata kita menegur dengan perbuatan kita. Bukan denga cara merajuk tak tentu hala, tetapi mulakan dengan diri sendiri. Insya Allah lama-lama dia akan terkesan juga dan akan berubah kerana melihat contoh dari kita.

Akhirnya, titipkanlah doa dihadapan pencipta kerana Dialah yang memegang hati-hati manusia. Bangunlah disepertiga malam, bermunajat meminta ke hadrat Penguasa alam semesta.

Sedangkan lidah lagi tergigit, inikan pula suami dan isteri. Pasangan kita tidak mungkin sempurna, begitu jugalah kita. Andai kita selalu melihat kelemahan dan kekurangannya, beleklah diri, apakah kita seperti bidadari yang indah serba serbi.

Sebelum menegur, bersihkanlah hati agar teguran itu tidak menampakkan kita meninggi diri. Rendahkanlah hati, buangkanlah segala kesumat yang mendiami hati, ingatlah saat-saat indah yang penah kita lalui sebelum ini.

Agama itu nasihat, maka nasihatilah pasangan kita dengan rasa penuh cinta dan rahmat, kerana kita ingin bersamanya selamanya di Akhirat.


No comments: